La competència dispara els viatges en alta velocitat: cinc milions d’usuaris fan el trajecte Madrid-València en un any

Vora tres milions de clients fan en tren el recorregut Madrid-Alacant durant tot el 2023, segons un informe de la CNMC

Ouigo i Iryo, dues de les companyies alternatives als AVE de Renfe, en l'estació Joaquim Sorolla de València
Ouigo i Iryo, dos de les companyies alternatives als AVE de Renfe, a l'estació Joaquim Sorolla de València / Manuel Bruque (EFE)

La competència va disparar els viatgers de l'alta velocitat comercial l’any passat al conjunt d'Espanya. Estos trens van traslladar 32,4 milions d’usuaris, un 37% més que l'any anterior. A més, en els corredors ferroviaris on s'ofereix el servei de més d’un operador es va batre un rècord de passatgers. És el cas dels que uneixen la Comunitat Valenciana amb Madrid. El trajecte Madrid-València va atraure cinc milions de persones i prop de tres milions el de Madrid-Alacant, segons recull l'informe anual del sector ferroviari de la CNMC, la Comissió Nacional del Mercat de la Competència.

El document de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència indica que en el trajecte de Madrid-Barcelona es van comptabilitzar 14 milions d'usuaris; en el de Madrid-València, cinc milions; en els de Madrid Sevilla i Madrid-Màlaga/Granada, quasi quatre en cadascun, i prop de tres milions en el de Madrid-Alacant.

La CNMC recorda que el transport ferroviari de viatgers a Espanya es va obrir a la competència el desembre del 2020, encara que no va ser fins a maig del 2021 i novembre del 2022 quan Ouigo i Iryo, respectivament, van començar a operar el corredor d'alta velocitat Madrid-Barcelona.

En l'últim trimestre del 2022, estos dos operadors van irrompre al trajecte Madrid-València, i en el segon trimestre del 2023 al Madrid-Alacant. En els corredors a Andalusia Iryo va entrar el març del 2023. Renfe Viajeros va llançar, a més, la nova marca Avlo, que ja opera en tots estos corredors ferroviaris.

La quota de mercat de Renfe, l'operador històric, va rondar el 55% en els corredors Madrid-Barcelona i Madrid-València, i va ser més elevada (entre el 75 i el 80%) en els altres. Pel que fa a l’ús del tren enfront de l'avió, va augmentar en tots els trajectes fins al 85% de mitjana, excepte al Madrid-Màlaga.

Durant tot el 2023, 534 milions de viatgers van utilitzar el tren en els seus desplaçaments, un 21% més que el 2022, i van superar per primera vegada —un 5%— els nivells previs a la pandèmia de coronavirus. La majoria d'eixos usuaris, el 83%, van utilitzar els serveis de Rodalia.

Pel que respecta al transport de mercaderies, es va reduir un 10%. D’esta manera, la quota de mercat de Renfe Mercaderies va quedar, per primera vegada, per davall del 50% (46,4%).

També et pot interessar

stats