Directes
Ara en la televisió
BAMBANT PER CASA

Compromís i Unides Podem-EU demanen la compareixença del president de Ports de l'Estat a les Corts

Aquestes formacions del Botànic consideren que l'ampliació del port de València "posarà en perill les platges del sud de València i l'Albufera"

Francisco Toledo, president de Ports de l'Estat / Arxiu

Les diputades Papi Robles i Estefania Blanes, de Compromís i Unides Podem-Esquerra Unida respectivament, han sol·licitat a la Comissió d'Obres Públiques, Infraestructures i Transports de les Corts Valencianes una sol·licitud perquè el president de Ports de l'Estat, Francisco Toledo, comparega en esta comissió. La sol·licitud pretén que Toledo done explicacions sobre l'ampliació del port de València.

La diputada Papi Robles afirma que són necessàries en seu parlamentària les explicacions sobre l'ampliació nord del Port de València, "una macroinfraestructura que posarà en perill les platges del sud de València i l'Albufera".

Estefanía Blanes León afirma que volen demanar explicacions a Ports de l'Estat dels motius pels quals "no assumeixen les seues responsabilitats amb el poble valencià" per a garantir que el projecte d'ampliació del Port de València compleix tots els requisits legals i ambientals, i "no eludir les seues competències", ja que deixa la decisió en mans de l'Autoritat Portuària de València, que té interessos mercantils en aquesta ampliació.

Compromís i Unides Podem han demanat repetidament paralitzar la tramitació de l’adjudicació del projecte fins que es faça un estudi de declaració d’impacte ambiental (DIA) que en determine la viabilitat. L'altra pota del Botànic, el PSPV, condiciona la continuïtat del projecte al compliment de la “normativa ambiental”, i no necessàriament a una nova DIA.

La decisió final respecte a l’execució o no d’una nova DIA recau en Ports de l’Estat, un ens públic estatal presidit pel valencià Francisco Toledo, expresident del port de Castelló i exrector de la Universitat Jaume I.

44.000 llocs de treball

El port de València aspira convertir-se en el primer del Mediterrani en tràfic de contenidors amb l’ampliació de fins al doble de la superfície i la construcció d’una nova macroterminal pressupostada en més de 1.000 milions d’euros d’inversió privada i 400 procedents de fons públics.

Segons l’Autoritat Portuària de València, la construcció de l’ampliació nord, que es preveu que estiga operativa el 2027, donarà feina a 44.000 persones entre els llocs de treball directes, indirectes i induïts. Un estudi recent, elaborat per l’Institut de Transport i Territori de la Universitat Politècnica de València, estimava que la nova infraestructura generaria 6.000 llocs de treball estable nous i 600 milions d’euros de valor afegit a l’economia Valenciana. 

Oposició pel seu impacte ambiental

Però el megaprojecte del port s’ha trobat amb l’oposició frontal d’associacions ecologistes i veïnals i dels partits progressistes, que reclamen la necessitat d’avaluar una altra vegada la viabilitat de la nova infraestructura en termes d’impacte ambiental. En el vessant negatiu està un aire més contaminat, l'afecció a les platges i al Parc Natural de l’Albufera, l’augment del trànsit per la ciutat o la devaluació de les vivendes dels barris pròxims.

També et pot interessar