La Comunitat Valenciana (5,7%), per baix de la mitjana espanyola (6,83%) en ocupació tecnològica

El mapa provincial revela una concentració encara major: València (7,2%) dobla a Castelló (3,5%), segons destaca la Fundació Cotec

Pes de l'ocupació tecnològica per comunitats autònomes
Pes de l'ocupació tecnològica per comunitats autònomes / Fundació Cotec

Madrid (10,5%), Navarra (10%), País Basc (9,2%), Catalunya (9%) i Aragó (8,5%) concentren el 47,2% de l'ocupació tecnològica a Espanya, segons una anàlisi de la Fundació Cotec. La Comunitat Valenciana, amb el 5,7%, ocupa la setena posició per darrere de Galícia (5,84%) i està per davall de la mitjana nacional (6,83%). El Mapa d'Ocupació Tecnològica a Espanya el 2025 que ha elaborat l'entitat apunta també que les regions que menys llocs de treball d'este tipus generen són les Balears (2,7%), Extremadura (2,4%) i Canàries (2,2%).

"El mapa provincial mostra una concentració encara major. Només onze províncies tenen un percentatge d'afiliats tecnològics superior a la mitjana d'Espanya (6,83%). Existeixen fins i tot grans diferències entre províncies d'un mateix territori. Per exemple, a Catalunya, entre Barcelona (10,3%) i Lleida (3,6%) o a la Comunitat Valenciana, entre València (7,2%) i Castelló (3,5%)", ha destacat este dilluns l'entitat en un comunicat.

Les dades de la Fundació Cotec també apunten que l'any 2024 es van crear entorn de 39.000 ocupacions tecnològiques a Espanya, de les quals el 89% van correspondre als àmbits de la programació i la consultoria. "Des del 2013 s'han creat a Espanya 494.000 llocs de treball en les branques més tecnològiques de l'economia. I pràcticament la meitat (240.000) van sorgir després del 2020, l'any de la pandèmia", agrega l'estudi, que analitza les dades d'afiliació a la Seguretat Social entre el 2019 i el 2024.

Una altra conclusió de l'anàlisi de Cotec és que "les dades estan lluny de ser paritàries" atés que el 68% de l'ocupació tecnològica a Espanya correspon a homes. "No obstant això, des del 2017, l'ocupació tecnològica femenina ha crescut cada any en taxes superiors que la masculina, fins i tot el 2020", ha matisat.

Així mateix, des de la pandèmia, entorn d'un 60% de les noves ocupacions intensives en tecnologia (238.000) es van concentrar a Madrid (81.000) i Catalunya (52.000).

També et pot interessar

stats