Directes
Ara en la televisió
MESTRES I APRENENTS

La Comunitat Valenciana bat rècord de reunions en el Fitur “més professional”

La consellera Nuria Montes celebra que la fira ha deixat arrere “un marcat caràcter institucional” per a donar protagonisme a professionals i empreses del sector

Expositor de la Comunitat Valenciana a Fitur / Europa Press
28 de gener 2024 - 15:04

La Fira Internacional del Turisme (Fitur) tanca aquest diumenge la 44a edició amb un increment del 20 % en el volum d'activitat professional a l'expositor de la Comunitat Valenciana. Segons ha confirmat la consellera de Turisme, Nuria Montes, durant les tres primeres jornades d'assistència exclusivament professional, a l'estand de Comunitat Valenciana s'han registrat més de 5.000 reunions de treball. La consellera ha celebrat que Fitur haja passat “de ser una fira de marcat caràcter institucional a una fira tremendament professional”. Dels més de 500 coexpositors que han defensat les diferents destinacions valencianes a Ifema, 261 –més de la meitat– han estat formats per empreses i professionals turístics. 

L'edició d'enguany ha rebut durant aquesta edició 250.000 visitants, dels quals 153.000 han sigut professionals. María Valcarce, directora de Fitur, ha remarcat que aquestes xifres la converteixen en la primera "fira internacional de turisme del món en termes de participació d'empreses i professionals".

Àrea de la Comunitat Valenciana de Fitur 2024 / À Punt

Les més de 97.000 persones que han passat per la fira durant el cap de setmana, dedicat a acollir el públic en general, han pogut passejar per diferents atractius de la tradició, gastronomia i artesania valenciana. Entre altres activitats presents a l’àrea reservada a la Comunitat Valenciana, els visitants han pogut conéixer el procés de confecció del calcer d’Elda o tastar les pomes d’Ademús. Una de les apostes tecnològiques d’aquesta edició ha sigut la realitat augmentada, que ha permés als assistents acostar-se a l’oferta turística d'una manera més immersiva i experiencial. 

Exposició de la federació de penyes de bous al carrer en Fitur / Federació de penyes de bous al carrer

Un dels sectors festers que ha tingut una representació destacada a la fira ha sigut el taurí. La Federació de Penyes de Bous al Carrer ha fet una exposició amb fotografies, vídeos, cartells i marxandatge amb què els membres de l’organització han defensat l’“impacte econòmic, social i turístic” d’aquest tipus d’actes per tal d”’aclarir tots els dubtes sobre la importància vital” dels bous per als municipis valencians, “especialment els de l’Espanya buidada”. 

Perspectives de creixement per al sector turístic valencià

Segons Nuria Montes, “la dinàmica de treball que s'ha posat de manifest aquests dies en Fitur i la fortalesa que demostra el sector contribueixen a traslladar el missatge que som un destí sostenible, innovador, accessible i que aposta per la qualitat i l'excel·lència”. Amb la presència a Fitur, la Generalitat vol contribuir a assolir l’horitzó de trenta milions de turistes durant l’any 2024, un objectiu que Montes veu assumible: “Hem presentat unes dades turístiques molt positives del 2023, i tenim unes perspectives encara millors per al 2024, que ens fan ser molt optimistes”, ha afirmat la consellera.

Nuria Montes presenta la campanya turística sota el lema "Actitut Mediterrània" / Efe

La dirigent valenciana ha avançat que la conselleria que lidera pretén reforçar l’estratègia de promoció i màrqueting “amb més de 150 actuacions promocionals en vint mercats emissors amb el lema turístic "Actitud mediterrània". Aquest concepte, segons Montes, “ens uneix a tota l'oferta turística de la Comunitat Valenciana i ens diferencia, precisament, dels nostres destins competidors, transmetent, a més, aquest esperit d'hospitalitat”.

L'amenaça de la turistificació, el repte d’un sector en fort creixement

Després de les limitacions de la pandèmia, Espanya ha tornat a atraure xifres rècord de visitants estrangers –84 milions el 2023–, una afluència que és causant de 200.000 milions d'euros, xifra que representa vora el 13,4 % del producte interior brut d’Espanya i que és motiu del 70% de l’increment real del PIB durant l’any passat. A la Comunitat Valenciana, l’afluència de visitants ha augmentat un 16,6 % respecte al 2019. Però les xifres rècord també han revifat la percepció d'aglomeracions, de "turistificació", pèrdua d'identitat dels barris, i les queixes per la proliferació del lloguer turístic i l'augment del preu de l'habitatge.

La celebració de Fitur ha coincidit amb la publicació del balanç d’Exceltur, associació que agrupa grans empreses del sector, que crida l’atenció sobre els riscos de valorar la quantitat per damunt de la qualitat. "Si les mètriques enalteixen sempre el volum (de visitants), l'augment d'aquest volum continuarà sent un objectiu polític i, en alguns casos, empresarial", assenyala a EFE José Luis Zoreda, vicepresident executiu d'Exceltur, que recalca la necessitat d'admetre que "hi ha llocs on ja hem arribat als límits del creixement amb el model actual". 

Una de les principals amenaces per al sector que detecta l’informe és l’increment d'habitatges d’ús turístic (VUT) que “accentuen les molèsties veïnals, la massificació, banalització dels barris més emblemàtics, amb l'efecte negatiu consegüent sobre la percepció social del turisme”. El text situa València com una de les grans ciutats espanyoles en què l’oferta d’aquest tipus d’allotjament descendeix, concretament un 7% respecte al 2019, gràcies a la regulació de les administracions públiques. 

També et pot interessar