La Comunitat Valenciana és la segona autonomia on més creixerà la despesa en interessos fins al 2026
Dels 361 milions d'euros d'enguany passarà a pagar-ne 1.346 el 2026, segons l'informe que publica la fundació Fedea
La Fundació d'Estudis d'Economia Aplicada (Fedea) preveu que la Comunitat Valenciana passe de 361 milions d'euros en interessos del seu deute el 2022 a 1.346 milions el 2026 —985 milions d'augment—, a causa de l'encariment dels tipus. Així, serà la segona comunitat autònoma de més percentatge d'increment en aquest període, un 272,85%, només per darrere de La Rioja, segons revela l’informe Estimación del gasto futuro en intereses de la deuda pública de las comunidades autónomas (2023-2026), que ha publicat la fundació aquest dilluns.
La previsió és que al conjunt de les comunitats autònomes quedarà duplicada fins al 2026 la despesa en interessos del seu deute a causa de l'encariment dels tipus, motiu pel qual els aconsella "calibrar amb molta prudència" possibles reduccions d'impostos i increment de despeses.
Fedea explica que el supòsit bàsic de la seua avaluació és que les comunitats hauran de renovar en els pròxims mesos i anys el deute que van emetre a tipus d'interés reduïts, enfrontant-se ara a uns tipus superiors. D'aquesta manera, només que emeteren deute per a satisfer els venciments del qual ja tenen actualment en circulació, la seua despesa en interessos s'elevaria de 3.608 milions d'euros del 2022 a 8.659 milions el 2026.
“Com totes les administracions" —assenyala l’organització— les comunitats autònomes "han de ser conscients que embarcar-se en reduccions significatives d'impostos i/o projectes de despesa de dubtosa rendibilitat social, pot danyar la sostenibilitat de les seues finances".
Per a abordar l’estimació, l'entitat ha pres com a referència les previsions de creixement del PIB nominal i els objectius de referència per al dèficit públic de les comunitats autònomes que arreplega l'Actualització del Programa d'Estabilitat, la vida mitjana i els terminis del deute públic actualment en circulació i els tipus d'interés existents des del 2014.