Directes
Ara en la televisió
MERIDIÀ ZERO
Ara en la ràdio
LÍNIA DE FONS (reemissió)

La Confederació d’Hoteleria adverteix que sols el 10% o el 15% de la restauració afectada per la dana ha reobert

El president de la Confederació d’Hoteleria i Turisme reclama ajudes directes i no de finançament per als negocis arrasats, perquè encara arrosseguen els préstecs de la pandèmia

El president de Conhostur, Manuel Espinar, durant l'entrevista en 'Les notícies del matí' / À Punt NTC

“No volem finançament, volem ajudes directes”. És el crit d’ajuda que llancen els propietaris dels establiments de restauració colpejats per la dana. El president de Conhostur, la Confederació d’Hoteleria i Turisme, Manuel Espinar, assegura que únicament el 10 o el 15% dels establiments afectats han reobert 84 dies després de la tragèdia, però va més enllà en advertir que hi ha vora un 25% dels locals negats per l’aigua que està pensant si torna a alçar la persiana, perquè a l’edat dels propietaris, superior als cinquanta anys, s’afig el deute pendent que arrosseguen per la pandèmia.

“Sols un 10% o 15% dels locals ha reobert, però hi ha un 25% que s’ho està pensant i és per un problema generacional. Un 80% dels afectats té més de cinquanta anys, amb un deute del 45% respecte al préstec de la pandèmia. Este fet, unit a la lentitud en la resolució de les indemnitzacions de les assegurances, que en molts casos estan encara esperant-los, fan que molta gent estiga plantejant-se reobrir”, exposava Espinar en Les notícies del matí.

En esta línia, manifestava que els propietaris dels negocis de restauració afectats per la dana “no poden assumir més risc financer”, per això reclama que es cobrisquen els danys que van ocasionar les riuades a cost zero. A l’embús que hi ha en la gestió de les indemnitzacions del Consorci d’Assegurances s’afig, com apuntava el portaveu de la patronal d’hoteleria, que “les ajudes del govern central i autonòmic que s’han cobrat són completament insuficients”.

“Els peritatges han anat lents i hi ha un excés de burocràcia en la justificació dels danys produïts. Hi ha un excés de burocràcia”, remarcava el president de Conhostur, qui a més assenyalava que la majoria de les pòlisses contemplen les pèrdues dels negocis per lucre cessant, és a dir, per als guanys que ha deixat d’ingressar el negoci en el temps que s’ha vist obligat a tancar.

“La capacitat de recuperació és lenta, hi ha un problema gravíssim en el Consorci d’Assegurances, perquè va molt lent”, afirmava durant la seua intervenció en Les notícies del matí. De fet, Manuel Espinar assegura que este organisme només està pagant, per ara, un de cada cinc expedients del seu sector.

Segons les estimacions amb què treballa la patronal de la restauració les riuades del 29 d’octubre van afectar més de 1.400 locals i van deixar un reguer de danys que supera els 350.000 euros. A banda dels danys materials, més de 3.000 treballadors, principalment cambrers i personal de cuina es van veure abocats a un expedient de regulació d'ocupació (ERTO).

Espinar ha insistit en la necessitat que les ajudes públiques financen les despeses que ha comportat la dana als locals de restauració i turisme. Per això, ha avançat en Les notícies del matí que, en el cas de l’administració autonòmica, els hotelers estan negociant unes ajudes destinades al capital circulant —aquell que es converteix en diners a curt termini— a fons perdut, que es llançaran al febrer. També negocien amb el govern espanyol unes ajudes semblants.

La intenció és que estes ajudes permeten als restauradors reposar elements necessaris per als seus negocis, com ara maquinària, equips informàtics o mobiliari que l’aigua ha llançat a perdre. Manuel Espinar ha assenyalat que hi ha empatia i compromís d’ajuda per part de la Generalitat. Pel que fa al govern central, també ha avançat que Conhostur mantindrà diverses reunions amb els seus representants en Fitur, que se celebra des de demà dimecres a Madrid, amb el propòsit de negociar noves subvencions.

Dana 2024 Empresa Ajudes Dana

També et pot interessar