Consum multa amb 179 milions cinc aerolínies de baix cost per cobrar l’equipatge de mà

Les sancions, qualificades de molt greus, impliquen que les companyies també han de suspendre esta pràctica

Un avió de Ryanair s'aproxima a la costa d'Alacant quan inicia les maniobres d'aterratge en l'aeroport de l'Altet
Un avió de Ryanair s'aproxima a la costa d'Alacant quan inicia les maniobres d'aterratge a l'aeroport de l'Altet / À Punt NTC

Una multa històrica del Ministeri de Consum, de 179 milions d’euros en conjunt, ha caigut sobre cinc aerolínies de baix cost que operen als aeroports espanyols per pràctiques com ara cobrar suplements per l’equipatge que els viatgers pugen a la cabina o per reservar seients contigus per a acompanyar les persones dependents.

La sanció més gran recau sobre la irlandesa Ryanair, a qui el ministeri ha imposat més de 107 milions d’euros de sanció. L’espanyola Vueling, considerada la major aerolínia nacional pel que fa a les destinacions on vola i només superada en volum de viatgers per Ryanair, haurà de pagar 39,2 milions d’euros de multa.

En grau més baix han sigut sancionades la britànica EasyJet, que haurà de fer front a més de 29 milions d’euros i Norwegian, que rep una multa d’1,6 milions d’euros. Per últim, Volotea, l’aerolínia espanyola creada fa dotze anys, afronta una sanció d’1,1 milió d'euros.

És la primera vegada que es dona validesa a sancions qualificades de molt greus per part de l'administració general de l'Estat en l'àmbit de consum. Cal recordar que el ministeri va adquirir competències per a sancionar el juny del 2022. El ministre del ram, Pablo Bustinduy, afirmava en les xarxes socials que les sancions imposades a les cinc aerolínies evidencien el compromís del ministeri: “No pot haver-hi models de negoci basats en la vulneració de drets de la ciutadania”.

Consum ha calculat la proporcionalitat de les sancions en funció del benefici que han obtingut les aerolínies per les pràctiques abusives. D’acord amb el règim sancionador de Consum per a les pràctiques considerades com a molt greus, com és el cas de les cinc companyies ara multades, les sancions econòmiques que s'imposen poden ser equivalents, entre sis i huit vegades, al benefici il·lícit obtingut quan este benefici supere les quantitats de les multes estipulades (entre 100.001 i 1.000.000 d'euros).

Les sancions que han rebut les cinc aerolínies de baix cost inclouen, a més, la prohibició expressa de continuar amb les pràctiques sancionades. Entre elles, a més de la de cobrar un suplement per pujar l’equipatge de mà a la cabina de l’avió o la d’imposar-ne un altre als viatgers que necessiten el seient del costat per a viatgers dependents o xiquets, està la de no permetre el pagament en metàl·lic als aeroports espanyols.

Altres pràctiques habituals en les aerolínies de baix cost que ara queden prohibides arran de la sanció imposada per Consum és el cobrament d’un import desproporcionat per la impressió de la targeta d’embarcament, les omissions enganyoses d’informació o bé la falta de claredat en els preus publicats tant al web de les aerolínies com de tercers, donat que Consum considera que dificulten als clients la comparació d'ofertes de preus.

Amb l'orde signada pel ministre de Consum, Pablo Bustinduy, es confirmen les sancions que va proposar la Secretaria General de Consum i Joc fa mesos. Per tant, es desestimen els recursos d’alçada interposats per estes companyies.

Ara bé, les aerolínies poden interposar un recurs contenciós administratiu contra la sentència a l'Audiència Nacional en el termini de dos mesos. Si transcorregut este termini les companyies no han presentat un recurs a la justícia, l’orde serà efectiva.

També et pot interessar

stats