Dimiteix el president d'Anfac, la patronal espanyola de l'automòbil, per la "inacció del govern" amb el cotxe elèctric

Wayne Griffiths, que també és directiu de Seat i Cupra, diu sentir-se "decebut" perquè el país "no progressa a la velocitat que hauria de fer-ho" i manca de mesures per a impulsar este sector

Wayne Griffiths, president executiu de Seat i Cupra i fins ara president d'Anfac
Wayne Griffiths, president executiu de Seat i Cupra i fins ara president d'Anfac / Europa Press

El president executiu de Seat i Cupra i fins ara màxim responsable de la patronal de l'automòbil a Espanya (Anfac), Wayne Griffiths, ha comunicat este dijous que dimiteix del càrrec. Una decisió que, segons ha dit, té caràcter irrevocable i que ha atribuït a la "inacció del govern [espanyol] en favor de l'electrificació". El directiu de la marca espanyola de cotxes posa fi així a l'etapa al capdavant de l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions, que ha durat vora dos anys i mig.

En un comunicat, Anfac assenyala que Griffiths ha comunicat el pas arrere durant la junta directiva i assemblea general que s'ha celebrat a la seu de l'associació. Ocupava la presidència des de gener del 2022 i precisament el desembre passat va anunciar que renovava durant un any més, per a la qual cosa va sol·licitar un compromís ple des de l'executiu de coalició que lidera el socialista Pedro Sánchez. "Vaig renovar com a president d'Anfac perquè el govern es va comprometre a ser un aliat del sector i a posar en marxa ràpidament mesures concretes i eficaces. En el Fòrum Anfac del passat mes de febrer, el president del govern també es va comprometre a revisar el Pla Moves i a impulsar la infraestructura de recàrrega. Estes mesures no han arribat", ha lamentat el directiu britànic, la renúncia del qual s'ha conegut en plena negociació d'un nou expedient de regulació d'ocupació (ERO) que afectarà vora 1.600 persones a la planta valenciana d'Almussafes.

Griffiths també ha dit sentir-se "decebut", perquè "ara toca accelerar, no frenar". I també sosté que Espanya "ha de millorar la infraestructura pública de recàrrega i facilitar la compra de cotxes electrificats amb un vertader pla d'incentius fiscals que permeta cobrar l'ajuda en el moment de la compra".

En la intervenció que ha fet en la reunió de la cúpula d'Anfac ha destacat el treball fet amb la posada en marxa i resolució de les diferents convocatòries del projecte estratègic per a la recuperació i transformació econòmica de vehicle elèctric i connectat (Perte VEC). "En este temps, el nostre país ha establit les bases de la indústria de l'automòbil del futur. Amb el suport del govern [d'Espanya] i dels executius autonòmics, vam poder encetar la primera fase de la transformació", ha dit.

No obstant això, ha reiterat la falta de mesures per a impulsar el mercat de vehicles electrificats a Espanya i el desenvolupament de l'entorn, tal com es plantejava en el full de ruta 2023-2025, presentat per Anfac. Igualment, ha retret la inacció de l'executiu estatal per a la continuïtat del Pla Moves III que finalitza el pròxim 31 de juliol i per finalitzar el passat 30 d'abril el Mitma Moves, de suport a la compra de vehicles industrials i autobusos de baixes i zero emissions.

En esta línia Griffiths ha ressaltat que cal col·laboració publicoprivada per a convertir Espanya "en un hub de la mobilitat elèctrica a Europa". "Este era i és el meu objectiu, perquè res important s'aconsegueix sense aliances estratègiques i sense col·laboració. Des de fa temps, el compromís dels representants polítics no està a l'altura del que mereix el país, el segon fabricant de cotxes a Europa i l'octau en el món", ha reclamat.

Així, ha evidenciat que la situació del mercat de turismes electrificats a Espanya s'ha estancat en una quota del 10% sobre el total fins a maig d'enguany. "Espanya no està progressant a la velocitat que hauria de fer-ho. L'objectiu que estiga per damunt del 25% de quota de vehicles electrificats està més lluny ara que fa un any. En lloc d'anar avant, anem arrere", ha acusat. I això, ha prosseguit, succeeix en un "moment clau" en el qual ja s'han fet i compromés inversions històriques dels grups automobilístics a Espanya per a electrificar les línies de producció o obrir noves fàbriques de bateries. El mercat per davall del milió d'unitats i l'escàs pes dels electrificats poden condicionar les inversions industrials a Espanya.

També et pot interessar

stats