Les empleades de la llar ja poden fer-se reconeixements mèdics gratuïts

Es beneficien vora 367.000 persones que treballen com a empleades de la llar a Espanya, més d'un 95% d'elles dones, de les quals el 45% són migrants

Image d'arxiu d'una treballadora de la llar
Image d'arxiu d'una treballadora de la llar / Europa Press

Les empleades de llar poden sol·licitar des d'este dijous fer-se reconeixements mèdics periòdics, gràcies a l'entrada en vigor del decret que regula la protecció de la seguretat i la salut en l'àmbit del servei de la llar familiar, que va aprovar el Consell de Ministres i que este dimecres ha publicat el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).

Les mesures incloses en este decret beneficien 367.000 persones que treballen com a empleades de la llar a Espanya, més d'un 95% d'elles dones, de les quals el 45% són migrants.

El decret preveu posar a la disposició de les persones ocupadores una eina gratuïta elaborada per l'Institut Nacional de Seguretat i Salut en el Treball (INSST) que facilita el compliment de les obligacions relatives a l'avaluació de riscos. La persona que fa la contractació ha de proporcionar els equips de treball adequats per a l'acompliment de les funcions i és responsable d'adoptar les mesures necessàries perquè es puga utilitzar de manera segura.

Igualment, l'INSST elaborarà una guia tècnica per a previndre els riscos laborals en el treball domèstic; i per a garantir el dret a la formació debades, el Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE) publicarà una eina gratuïta. S'elaborarà un protocol en cas d'assetjament i violència en la llar.

També es regula el dret de les persones treballadores a paralitzar l'activitat en cas de risc greu i imminent, sense que això puga comportar cap perjuí per a la persona treballadora.

Servei d'ajuda a domicili

El reial decret també arreplega els serveis d'ajuda a domicili (SAD). Les característiques especials d'esta activitat, que es desenvolupa en domicilis privats, requereixen una especificació per a arreplegar la protecció de la seguretat i la salut. Així, assenyala que les persones encarregades d'avaluar els riscos laborals han de fer visites presencials a la vivenda on es du a terme l'activitat de cura.

A més, precisa que es podran introduir modificacions en el domicili quan l'empresa obtinga el consentiment de les persones titulars, sempre que siguen precises per a garantir la protecció més adequada enfront dels riscos del lloc de treball.

Segons ha explicat el Ministeri de Treball, per a esta norma han comptat amb el diàleg entre les organitzacions sindicals i plataformes representatives del sector. Ací acaba un camí que va començar amb l'aprovació d'un subsidi especial en la pandèmia ocasionada per la covid, el reconeixement del dret a cotitzar per a la prestació per desocupació i la ratificació del Conveni 189 de l'Organització Internacional del Treball (OIT) sobre les treballadores i els treballadors domèstics.

També et pot interessar

stats