El govern espanyol assegura que el tram del corredor entre Almeria i França "estarà acabat el 2025-2026"
Empresaris i societat civil denuncien que s'ha perdut una dècada en el corredor mediterrani
La necessitat del corredor mediterrani ferroviari entre Algesires i França, projectat ara fa 25 anys, arriba a Madrid. Davant 1.300 empresaris i representants de la societat civil, la plataforma Vull Corredor, impulsada per l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE), que encapçala la reivindicació d'aquesta infraestructura, ha denunciat que el retard de les obres discrimina la meitat d'Espanya i la competitivitat de milers d'empreses. Així, aposta per la utilització dels fons europeus per a assolir l'objectiu d'acabar-les el 2025.
El corredor mediterrani per ferrocarril "estarà acabat el 2025-2026", segons ha assenyalat la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez. La inversió recollida en els pressupostos per a l'any que ve es xifra en 1.700 milions per al corredor, la qual cosa permetrà "avançar en totes les comunitats en les quals s'estan fent les obres", segons la ministra.
En els últims tres anys, ha explicat Raquel Sánchez, s'han licitat des del Ministeri que dirigeix obres per més de 3.000 milions d'euros per al corredor (una a la setmana), s'han adjudicat unes altres per més de 2.000 milions i s'han executat més de 1.000 milions.
Així, ha considerat la ministra que el fet que els fons europeus del programa de recuperació Next Generation hagen d'executar-se abans de 2026 "pressiona" per a accelerar les obres i per això s'ha ratificat en l'qfirmació que la connexió Almeria-frontera francesa estarà acabada per a aquell any.
Puig afirma que cal xafar l'accelerador
El president de la Generalitat, Ximo Puig ha insistit que el corredor és una infraestructura "fonamental per a Espanya i Europa" i que encara que ara hi ha més inversió, ha reclamat que s'acceleren les obres, dins de la complexitat que tenen alguns trams, perquè aquesta infraestructura siga com més prompte millor una realitat.
Puig ha destacat que el govern espanyol està alineat amb aquesta necessitat i ha reclamat que totes les administracions vagen en la mateixa línia "per a superar les barreres que hi ha perquè les obres avancen".
Boluda: "L'estat de les obres està molt lluny de finalitzar"
El president d'AVE, Vicente Boluda, ha recordat que fa cinc anys que reivindiquen amb aquest acte una infraestructura necessària per a Andalusia, Múrcia, Comunitat Valenciana i Catalunya, però també per a Espanya i per a Europa. "Estem d'aniversari, però, desgraciadament, hi ha molt poc que celebrar. L'estat de les obres està molt lluny de finalitzar i, en massa casos, de començar. I això és un desastre per a Espanya. El nostre país no pot perdre el tren de la vertebració”.
Boluda ha assegurat que el corredor mediterrani és una "inversió clau" per a fer d'Espanya un país "millor connectat i amb més oportunitats per a tots els territoris i ciutadans i més justa”. També ha volgut remarcar que “si els governs d'Espanya s'hagueren pres seriosament el corredor", aquest podria haver estat acabat ja fa més de deu anys. "Una dècada perduda en la qual Espanya haguera crescut més, generat més ocupació i reduït les emissions a l'atmosfera, i s'haurien millorat considerablement les condicions de vida i ocupació i les perspectives de futur”.
“Si els governs d'Espanya s'hagueren pres de debò el corredor mediterrani, podria haver estat acabat fa ja més de deu anys"
Per a donar suport a les seues tesis, Boluda ha destacat que les comunitats per les quals passa l'arc mediterrani (Andalusia, Múrcia, Comunitat Valenciana i Catalunya) absorbeixen el 50% de la població del país, el 63% del trànsit de mercaderies, el 45% del PIB i més del 50% de l'exportació i del turisme estranger. A més, el corredor permetria estalviar l'emissió a l'atmosfera de 900.000 tones de CO₂ a l'any i crear 15.000 nous llocs de treball en sectors com el turisme, la logística i el transport, entre altres.
Durant l'acte s'ha projectat un vídeo titulat Bendita hemeroteca en el qual s'han posat de manifest els reiterats incompliments del Govern d'Espanya des de fa 25 anys en l'execució de la infraestructura.
L'any 1996 es va configurar la primera xarxa transeuropea de transport. Ací ja figurava el corredor mediterrani com un dels onze eixos ferroviaris d'Europa i que connectaria Algesires amb la frontera francesa. Ara fa deu anys que Brussel·les el va declarar eix prioritari.
També ha intervingut l'economista Fernando Trías de Bes, que ha afirmat que cada dia que transcorre sense el corredor mediterrani, "Espanya perd una oportunitat econòmica sense parangó”. En la seua opinió, els principals països europeus han evolucionat de sistemes radials a sistemes interconnectats on no hi ha una baula més important que una altra.
"Sense el corredor mediterrani seguim abocats a un model d'interconnexions que va contra natura”
Segona revisió semestral de les obres
Durant l'acte també s'ha donat a conéixer la segona revisió semestral per a mostrar l'estat d'execució de les obres i les actuacions pendents.
S'han detectat encara cinc fites pendents per a 2021: la finalització de les obres del túnel de Castellbisbal (Barcelona); l'adjudicació del canvi d'ample entre Tarragona i Castelló; el tram Múrcia-Cartagena i el bypass del Reguerón (projecte en redacció); la licitació de les obres a Totana (Múrcia), i el tram Almeria-Granada, que està en estudi i pendent de projecte.
El projecte està dividit en catorze trams i queda molt a fer. Els punts més crítics al seu pas per la Comunitat Valenciana són l'ample internacional entre Tarragona i Castelló i l'AVE València-Xàtiva-La Encina. També l'accés al port d'Alacant i a l'aeroport de l'Altet-Alacant.
Quan estiga acabat es podrà viatjar d'Alacant a València en mitja hora i el trànsit de mercaderies augmentaria quasi un 30 per cent.
En què consisteix el corredor mediterrani?
El corredor mediterrani ferroviari consisteix en una doble plataforma d'ample internacional i amb alta velocitat que discorrerà des de la frontera francesa fins a Algesires, unint ciutats tan importants com Barcelona, València, Alacant, Múrcia i Màlaga, connectant-les al seu torn amb la resta d'Europa.