Així són les noves ajudes per a comprar un cotxe elèctric o híbrid
Poden arribar als 7.000 € si s’entrega un vehicle per a desballestar i fins als 9.000 € en el cas d'una furgoneta.
Aquest dissabte ha entrat en vigor el programa d'incentius per a la compra de vehicles elèctrics o híbrids endollables. Anomenat Moves III es tracta del pla per a la mobilitat elèctrica més ambiciós plantejat fins ara a l'estat espanyol. Té com a objectiu accelerar la renovació de la flota i la substitució de vehicles antics i contaminants, per a millorar la mobilitat eficient i sostenible.
Dotat amb els fons europeu Next Generation constitueix la primera línia d'actuació del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència en matèria de mobilitat sostenible. El nou programa arriba amb ajudes molt superiors a les de l'actual Moves II, degut a que el pressupost s'ha quadruplicat i arriba als 400 milions d'euros. I per a facilitar la transició d'un pla a l'altre, Moves II continuarà vigent i dues línies coexistiran.
A qui van dirigides les ajudes
- A les famílies, a les pimes i als professionals autònoms, per a la compra d'un vehicle
- A particulars, comunitats de propietaris i xicotetes i mitjanes empreses per a infraestructures de recàrrega ràpida i ultrarràpida.
Import de la subvenció
- De fins a 7.000 euros per a particulars i autònoms que adquirisquen un cotxe elèctric o híbrid endollable, si a canvi entreguen un vehicle per a desballestar.
- De fins a 9.000 euros per a la compra de furgonetes elèctriques en cas que l'usuari desballeste el seu vell vehicle i de fins a 7.000 en cas que no ho faja.
- Aquestes subvencions s'incrementen un 10% per a persones amb mobilitat reduïda, taxistes, conductors de VTC (vehicle de transport amb conductor) o habitants de municipis de menys de 5.000 habitants.
- Fins a 1.300 euros per la compra d'una motocicleta elèctrica si la persona desballesta un vehicle de més de 7 anys d'antiguitat.
- Fins als 4.500 euros, en cas que no es desballeste un vehicle antic.
Cóm influirà en la recuperació econòmica
Segons la ministra per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, Teresa Ribera, el nou programa aportarà més de 2.900 milions d'euros al PIB i generarà més de 40.000 ocupacions.
L'objectiu del govern és que en 2023 hi haja, almenys, 250.000 elèctrics pels carrers de tota Espanya i 100.000 punts de recàrrega, entre públics i privats, per a evitar així l'emissió de més de 400.000 tones de CO₂ l'atmosfera.
Actualment es fabriquen a Espanya més d'una dotzena de turismes elèctrics i és un país líder en la fabricació de motocicletes elèctriques i d'infraestructures de recàrrega. Aquestes ajudes acceleraràn la transformació cap a un model de velocitat sostenible gràcies a l'electrificació del transport.
En suport a la llei de canvi climàtic
El nou pla ha sigut celebrat pel sector de l’automoció, des de la patronal de fabricants Anfac a la patronal de venedors de vehicle Ganvam i Faconauto, patronal de concessionaris de vehicles. Estarà en vigor fins al 2023 i dona suport al projecte de llei de canvi climàtic i transició energètica que acaba de ser aprovat pel Congrés.
Un text que, entre altres objectius, es fixa que el 2023 hi haja un 23% menys d’emissions que l’any 1990, assolir la neutralitat climàtica i aconseguir en el 2050 el 100% d’electricitat d'origen renovable i també que no hi haja circulant cap cotxe de combustió.
Implantació a la Comunitat Valenciana
Ací a la Comunitat Valenciana, l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial destinarà 850.000 euros a subvencionar 452 punts de recàrrega per a vehicles elèctrics. Actualment hi ha més de 1.000 punts de recàrrega al nostre territori, però la persona usuària final es troba moltes vegades amb problemes per a accedir-hi.
Entre les situacions que dificulten l'estandardització a l'hora d'emplenar la bateria dels vehicles, es troben des de la presència al mercat de diferents endolls segons els fabricants, potències i tipus de càrrega, fins al fet que cada ajuntament pot triar un model diferent de punt de càrrega.
Alguns usuaris i usuàries dels cotxes elèctrics han explicat a À Punt la necessitat d'una estandardització per a les recàrregues que subvenciona l'administració. I exposen que actualment és més fàcil recarregar prop de la costa que a l’interior del territori. Això si, molts punts de recàrrega són gratuïts.