Saber explicar el model de negoci, clau a l'hora d'emprendre un projecte empresarial
Es calcula que a la Comunitat Valenciana existeixen vora 500 empreses emergents.
Ser emprenedor s'està convertint en una de les eixides laborals principals en temps de crisi. Però és una aventura que no sempre acaba bé. Un dels factors més decisius a l'hora d'aconseguir que el projecte tire endavant és saber explicar el model de negoci als futurs inversors, segons ha explicat en À Punt Notícies Raúl Martín, president de l'Associació Valenciana d'Start-ups (AVS), les empreses innovadores que comencen, que ha presentat en el VIT Emprende Summit 2018 un estudi sobre l'ecosistema emprenedor a Espanya. La cita, que ha reunit unes 350 persones entre emprenedors, inversors i membres d'acceleradores, ha servit també per a presentar-los la plataforma VLC TechCity, que té com a objectiu d'unir tota la informació necessària per a impulsar un projecte.
Segons dades de l'estudi de l'AVS, a Espanya hi ha unes 3.500 empreses emergents censades, 493 de les quals s'ubiquen en la Comunitat Valenciana, cosa que representa el 15% del total. València és la tercera plataforma de start-ups al país, després de Barcelona (32% del total) i Madrid (30%). Les empreses que comencen típiques valencianes inclouen les que estan vinculades amb el comerç electrònic i la biotecnologia, però també destaca el creixement de les vinculades amb l'agrotecnologia i el turisme. Són dos àmbits en què la Comunitat Valenciana "hauria de ser protagonista", segons Martín. El president de l'AVS aposta per l'especialització, per aprofitar les sinergia entre els sectors tradicionals i punters i per aprofitar les potencialitats de l'entorn com a fórmules per a garantir la supervivència i èxit de la start-up.
El VIT Emprende Summit, que ha arribat enguany a la huitena edició, ha explicat en diverses taules redones i presentacions les claus a tindre en compte perquè un projecte empresarial basat en el model start-up, és a dir, una empresa acabada de crear que realitza els seus processos de manera innovadora, tinga èxit. Ho ha fet a través de l'exposició de casos que han triomfat, però també des del punt de vista dels inversors. S'han escoltat molts consells, però els ponents han insistit especialment en la passió a fer les coses de manera diferent de la resta, véncer la por al fracàs o pensar a gran escala però amb els peus en terra.
Amb tot, uns dels factors que es revela com a decisiu és, en opinió de Martín, la capacitat de l'emprenedor a l'hora d'explicar i definir amb exactitud quin és el model de negoci que han dissenyat per a la seua empresa i després, "ser capaços de transmetre'l a l'inversor". Tot i que és necessari "un compromís complet per part dels emprenedors", el president de l'AVS ha destacat que "hi ha molta gent que, tot i que té projectes molt bons, no són capaços d'explicar el que estan fent". "Però açò es pot aprendre", ha sentenciat. Martí també ha destacat que hi ha un alt percentatge d'emprenedors que decideixen crear el seu negoci després de complir 40 anys i que tenen un índex d'èxit superior al 70%.
En el Congrés, s'ha presentat la plataforma VLC Tech City, un projecte pioner que té com a objectiu connectar l'ecosistema tecnològic i innovador de la ciutat per a generar treball i creixement. La primera tinent d'alcalde de València, Sandra Gómez, l'ha definit com "un pont digital per a conéixer tot el sector tecnològic de la ciutat de València" de manera que qualsevol empresa o inversor que hi vulga empredre tinga "una porta d'entrada". Per a Gómez, es tracta d'una iniciativa que aposta per un nou model econòmic que es basa en el talent i en la creació d'idees.