Fan falta 2.000 camioners a la Comunitat Valenciana
L'Associació de Transportistes de Castelló alerta que no hi ha xòfers disponibles i que si el govern no pren mesures poden viure una situació com la del Brexit amb problemes d'abastiment
Al problema per l'escassesa de les matèries primeres, el preu del transport marítim, se suma un altre factor que està provocant problemes en la distribució. L'Associació de Transportistes de Castelló alerta que no hi ha xòfers disponibles disposats a treballar. En falten 10.000 a tot Espanya, 2.000 a la Comunitat Valenciana i 400 a la província de Castelló, segons ha destacat a Les notícies del matí Lara de Miguel, secretària de l'Associació Empresarial Castellonenca de Transports de Mercaderies (ACTM Castelló).
Des de la patronal de Castelló apunten que són diversos els motius darrere de l'escassesa. Als costs econòmics i a la complexitat de les titulacions habilitants per a ser transportista, s'uneixen les llargues jornades, que en moltes ocasions s'estenen al cap de setmana, habituals en la professió. "Els joves tenen una mentalitat diferent de les dels seus pares per a acceptar jornades de treball lluny de casa i a vegades en cap de setmana, encara que les lleis ordenen rigorosament els temps de treball i descans", apunta Lara de Miguel
Pot ocórrer una situació ací similar a la viscuda a Gran Bretanya si el govern no adopta mesures
Preguntada per si podria arribar-se a una situació semblant a la que s'ha viscut al Regne Unit amb escassesa de productes per falta de xòfers, la secretària d'ACTM Castelló ha respost que sí. "Podria ocórrer una situació ací a curt i mitjà termini similar a la viscuda a la Gran Bretanya si el govern no adopta mesures perquè el sector del transport puga mirar el futur amb tranquil·litat i confiança".
Entre les mesures, els transportistes demanen digitalitzar el sector, optimitzar les rutes, oferir als joves un transport amb oportunitats, assegurar àrees de serveis segures i finançar la formació.
El combustible suposa ja un 30% dels costs
A més, volen que no els llaste el preu del gasoil que, segons denúncia Lara de Miguel, ha pujat un 25% en l'últim any i la factura del combustible suposa ja el 30% dels costs d'un transportista. Així mateix, denuncia que a Espanya "els conductors continuen assumint labores de càrrega i descàrrega, un treball que Portugal acaba de prohibir".
"Cobrar les autovies és un despropòsit"
També els preocupen altres mesures que planteja el govern socialista de Pedro Sánchez, com cobrar per l'ús de les autovies "És un despropòsit, ja contribuïm amb 15.000 milions d'euros a les arques de l'Estat, que és suficient per a conservar les infraestructures". És per això, que esperen que el ministeri complisca el seu compromís de no prendre aquesta mesura sense el consens del transport.