Faubel (UGT): "Soc optimista sobre l'ERO. Hi haurà solucions perquè hi ha futur per a Ford Almussafes"
El president del comité d'empresa de la planta de Ford Almussafes ha atés la ràdio d'À Punt una hora abans de la primera reunió amb l'empresa per a negociar l'ERO per a 1.622 treballadores i treballadors
Confiat i amb "certa il·lusió" assisteix el president del comité d'empresa de la factoria de Ford a Almussafes a la primera reunió amb la direcció per a negociar la proposta de despatxament de 1.622 treballadores i treballadors. Carlos Faubel, líder del sindicat majoritari, la UGT-PV, presentarà l'acord de sis punts tancat en l'assemblea amb la plantilla, amb convicció d'una proposta "raonable, molt possible, que servirà per a resoldre el problema", "prou afinada" per a convéncer la multinacional i la confiança que atorga el suport massiu del pla sindical per part de la plantilla.
"Hi vaig optimista. Estic convençut que hi ha solucions perquè hi ha un futur per a Ford", ha manifestat en una entrevista a Les notícies del matí dos hores abans de la cimera amb l'empresa. Eixe futur a què fa referència és el compromís de fabricació en 2027 de 300.000 unitats d'un nou model híbrid, així com els motors i les bateries corresponents. "Si amb eixa càrrega de treball no som capaços de trobar solucions per a mantindre mil persones, seria per a fer-ho mirar", ha destacat respecte de la possibilitat d'un pacte amb la multinacional, que considera que es decidirà en un termini de quinze a vint dies.
La plantilla ha rebutjat l'oferta inicial de l'empresa i presenta una contraproposta, un pla de rotacions per a les mil persones amb compromís de recontractació en 2027, "perquè no es pot tindre la gent desenganxada tres anys, que és massa temps". Ha recordat Faubel que Ford va aplicar amb èxit un pla similar el 2009, si bé per a 300 persones "i la cosa va funcionar".
Si hi ha voluntat el macanisme RED sí que es pot aplicar
L'objectiu del comité d'empresa és reconvertir l'ERO en un ERTO, per a la qual cosa reclamen el suport del govern i apel·len a l'activació del mecanisme RED, de suport a l'ocupació en crisis sectorials, malgrat que el govern espanyol ha avançat que consideren que no seria aplicable en el cas d'una empresa individual, com Ford. "Si hi ha voluntat sí que es pot aplicar. La crisi de Ford és sectorial. Hi ha una indústria auxiliar que no està només a la Comunitat Valenciana que també es veurà afectada. I si no és el mecanisme RED que siga el 'mecanisme taronja', ens dona el mateix si serveix per a solucionar el problema", respon Faubel. "El govern espanyol ha de treballar per a garantir mil llocs de treball, que tindran ocupació en el futur. Seria un èxit de tots i per a tots. Les solucions són bones per al conjunt, perquè tot el que s'invertisca ara retornarà multiplicat per l'activitat econòmica del producte", ha dit.
Respecte del Consell, considera que el paper de l'administració valenciana serà clau per a facilitar els plans de formació i innovació que faciliten la readaptació de la plantilla al nou escenari. En este sentit, ha informat de contactes amb el president Carlos Mazón i la consellera d'Indústria, Nuria Montes.
El 2027 direm, 'vaja el que vam fer i vaja on estem hui'
El comité també reclama que no es rebaixen les condicions del passat ERO per als 600 llocs de treball que s'extingiran, perquè "ningú no ho entendria", entre les quals hi ha un pla d'acompanyament a la jubilació per als majors de 55 anys (assumint el 85% del salari i les cotitzacions) i un altre de baixes incentivades a 45 dies per any treballat més un complement salarial de 40.000 euros.
"La direcció mundial de Ford respecta i molt la planta de Ford Almussafes; reconeix el valor que tenim i nosaltres també reconeixem que quan la multinacional agafa compromisos els acaba complint. Eixa és la garantia que tinc. Que si diuen que sí, no hi haurà acomiadaments, que la plantilla rodarà amb ERTO amb complements salaris dignes. Espere no enganyar-me, però crec que el 2027 ens tornarem a veure ací (la ràdio d'À Punt) i direm, 'vaja el que vam fer i vaja on estem hui'", ha manifestat a la ràdio d'À Punt.
La UGT pilota les negociacions en nom de la plantilla en solitari, des de la majoria que li atorguen els seus 22 delegats, sobre un total de 31 representants de les treballadores i treballadors. Faubel ha reconegut que no hi ha "unitat sindical" amb la segona força, l'STM Intersindical Valenciana, perquè segons ha assenyalat, "històricament no solem coincidir en els plantejaments".