Ford acorda dos mesos més d'ERTO i UGT adverteix: "Comença el compte arrere per a buidar incògnites"

El comité d'empresa i la direcció de la planta han signat aquest dimecres l'acord que afectarà quasi la meitat de la plantilla 

Treballadors de la planta de Ford a Almussafes
À Punt NTC
À Punt NTC @apuntnoticies
17 d'abril 2024 - 15:04 Actualitzat: 17 d'abril 2024 - 16:20

La direcció de Ford i UGT han acordat aquest dimecres un nou ERTO de dos mesos a la fàbrica d'Almussafes que afectarà 2.300 treballadors i amb el qual, per al sindicat majoritari, "comença el compte arrere per a buidar les incògnites que encara queden pendents".

Tal com va avançar aquest dimarts UGT, s'ha aprovat un nou expedient temporal a la fàbrica que succeirà al que ja està en vigor fins al 19 d'abril.

El sindicat havia avançat després de l'última reunió consultiva que el nou ERTO estarà en vigor des del 20 d'abril fins al 20 de juny i que durant deu dies afectarà 2.300 treballadors, ja que al cessament de producció de la furgoneta Transit se suma un problema de proveïment en motors i menor demanda del mercat nord-americà.

En concret, segons va explicar aquest dimarts UGT, l'ERTO afectarà 1.400 persones diàries en la fabricació de vehicles (800 pel cessament de la Transit i 600 per la falta de producció) i 900 persones en motors.

La planta de motors no tindrà activitat en totes les seues àrees durant deu dies; cinc dies al maig (20, 21, 22, 27 i 28), i cinc dies al juny (3, 10, 11, 17 i 18). Aquest impacte suposarà no treballar en vehicles durant quatre setmanes en el torn de vesprada.

Les condicions laborals de la plantilla seran "exactament" les mateixes que les acordades en els ERTO anteriors, ha explicat UGT: el 80% del salari real i el 100% d'antiguitat, pagues extres i vacances.

"Dos mesos que han d'aportar tranquil·litat"

"Des del dia de hui, podríem dir que comença el compte arrere per a buidar les incògnites que encara queden pendents. Dos mesos, que han d'aportar-nos una certa tranquil·litat en el trànsit que haurem de dur a terme fins que el nou vehicle multienergia, anunciat per (el president global de la signatura) Jim Farley el passat dia 27 de març a Dunton a UGT, comence a fabricar-se a València", ha assenyalat el sindicat en un comunicat després de subscriure l'acord.

UGT ha reiterat que el compromís que va expressar la direcció d'assignar un nou vehicle a Almussafes "resolia el principal problema" que tenia la fàbrica i el conjunt de Ford Europa: la falta de càrrega de treball mentre la multinacional ajorna la decisió sobre les inversions per a l'electrificació, tenint en compte que precisament aquest dimecres la fàbrica valenciana deixa de produir la furgoneta Transit.

No obstant això, el nou vehicle "no ho soluciona tot d'una plomada, ni de bon tros", ha advertit UGT. "Ara, durant aquest període de temps, mantindrem diferents reunions i converses amb els companys del Comité d'Empresa Europeu de Ford (CEEF) i la mateixa direcció europea i local. Al mateix temps, iniciarem una campanya d'informació al conjunt de la nostra afiliació en aquests dos mesos que seran claus", ha avançat el sindicat majoritari.

La factoria ha fet front des de fa mesos a la incertesa sobre l'arribada de les inversions necessàries per a produir els vehicles elèctrics de la signatura de l'oval. La fàbrica valenciana va ser triada en 2022 per a produir la seua nova plataforma de vehicles elèctrics a partir de 2025, però les inversions necessàries per a això no s'han materialitzat ni anunciat i el mes de novembre passat Ford va comunicar que ajornava "qualsevol decisió que tinga a veure amb inversions".

Mentre no s'inicien les inversions, la fàbrica ha hagut d'ajustar la seua producció davant la reducció de vendes. Aquest 17 d'abril Ford Almussafes deixa de fabricar la furgoneta Transit i l'únic model fins a l'arribada dels nous elèctrics era el Kuga.

En principi, l'electrificació havia d'assegurar la càrrega de treball en els pròxims anys a Almussafes, la qual cosa va portar a un acord amb UGT perquè el nou conveni de la companyia recollira mesures salarials i de flexibilitat condicionades a l'electrificació. L'adjudicació a Ford no va evitar que s'haguera de redimensionar la plantilla amb un ERO que ha afectat 1.124 treballadors.

La companyia s'ha presentat a les dues línies de la nova convocatòria del Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica del Vehicle Elèctric i Connectat (Perte VEC II). El Ministeri d'Indústria ha adjudicat 37,6 milions d'euros procedents de la línia de bateries per a establir una planta d'acoblament de bateries a la fàbrica d'Almussafes i Ford també ha sol·licitat les ajudes destinades a la cadena de valor del vehicle elèctric.

També et pot interessar

stats