Ford Almussafes: d’11.000 a 4.600 treballadors en tres dècades
El nou ERO aprovat aquesta setmana marcarà el mínim històric de la plantilla, una reducció de vora el 20%
Des que va eixir el primer cotxe de la factoria d'Almussafes (Ribera Baixa) ara fa 47 anys, la història de la multinacional estatunidenca ha estat estretament lligada a la de la Comunitat Valenciana. Una història de batalles guanyades i perdudes que s'ha repetit cíclicament i que ha tingut un impacte directe en una plantilla que ha minvat substancialment.
El 1976, més de 7.000 persones començaren a treballar en la nova factoria. Moltes canviaren l'agricultura per la cadena de producció. El 1990 la plantilla va arribar al màxim amb vora 11.000 treballadors. Anys després, però, començaren les retallades.
El 1998 Ford Almussafes va aconseguir guanyar la partida a altres factories de Ford per a la fabricació del motor Sigma.
Entre 2008 i 2011 la factoria va perdre tres models i la plantilla es va reduir a 5.600 persones, el mínim fins a eixe moment. Poc després, gràcies als models Kuga, Mondeo i Turneo, la plantilla tornava a superar les 9.000 persones.
Quan sector de l'automòbil comença a transformar-se, Ford aplicà a Almussafes dos ERO més que afectaren un miler de treballadors. 2022 és un any decisiu i Almussafes guanya la carrera per a l'adjudicació dels nous vehicles elèctrics a la planta alemanya de Saarlouis.
Aquest mes d'abril marca, de nou, moment crític. Almussafes deixa de fabricar l'S-Max i el Galaxy. Amb el nou ERO que s'ha aprovat ara, la factoria marcarà el mínim històric de la plantilla: 4.600 treballadors.
La història de Ford a la Comunitat Valenciana continuarà amb la fabricació dels cotxes elèctrics a partir del 2026.