Ford Almussafes fixa noves parades de producció a l’octubre davant la baixada de demanda
UGT preveu un escenari "complex", perquè del 2 al 10 de novembre no hi haurà cotxes a produir en el torn de vesprada
La direcció de Ford Almussafes ha traslladat al Comité d'Empresa que els dies 29, 30 i 31 octubre establirà noves parades de producció a la fàbrica valenciana, sota la fórmula de jornades industrials, a causa de la baixada de la demanda, segons ha informat UGT. Aquestes jornades industrials, tal com estipula el conveni col·lectiu, són vacances col·lectives establides en determinades dates del calendari laboral que la direcció pot programar. Hi ha quatre jornades industrials a l'any i, davant situacions de baixa producció, o impossibilitat de poder fabricar en alguns dies, es poden canviar les jornades industrials de pròxims anys per jornades de treball de l'any en curs.
Així ho ha estat fent l'empresa les últimes setmanes a causa de la reducció de vendes. La fàbrica va afrontar una baixada de producció en l'última setmana del mes de setembre —amb 400 vehicles menys al dia— i una parada total de producció en la segona setmana d'octubre, a causa d'una reducció de vendes. Dilluns també es va comunicar que es fixaria jornada industrial aquest divendres 20 d'octubre en l'àrea de motors i departaments auxiliars.
Ara, l'empresa ha comunicat que operacions de vehicles i departaments auxiliars utilitzaran els dies 30 i 31 d'octubre com a jornades industrials del 2024; muntatge de motor utilitzarà també els dies 30 i 31 d'octubre i mecanitzats, el 29, 30 i 31 del mateix mes.
Amb això, el president del Comité d'Empresa i portaveu d'UGT, Carlos Faubel, ha explicat que a partir d'ara, si la direcció volguera establir noves jornades industrials per a parar la producció, hauria de recórrer a les del 2025 i quedarien ja només les d'aquest any i les del 2026, huit jornades industrials en total. Cal recordar que el sindicat majoritari, que en el passat va pactar amb l'empresa l'obertura d'expedients de regulació temporal d'ocupació (ERTO) quan va caldre fer parades de producció, aquesta vegada s'ha negat a negociar nous ERTO fins que "Ford no aclarisca el futur"; és a dir, les inversions que han d'arribar per a la fabricació dels futurs models elèctrics.
Faubel ha assenyalat que el 2025 —any de què hauran de fer ús de les noves jornades industrials ara que s'han esgotat les del 2024— "se suposa que la fàbrica hauria d'estar avançant en el vehicle elèctric". Per això, ha explicat que està demanant reunions a la direcció europea perquè aclarisca quina serà la situació. "Ford no està prenent decisions", ha lamentat.
A més, ha afirmat que a partir del 2 de novembre i fins al dia 10 de novembre, "quasi amb tota seguretat", el torn de vesprada no tindrà vehicles a produir perquè baixarà la producció en 400 unitats diàries, un "escenari complicat", ja que en tractar-se d'una davallada parcial no s'aplicarien jornades industrials i la plantilla haurà d'acudir a la fàbrica i "Ford haurà d'intentar buscar ocupació a la gent en treballs alternatius".
L'any passat es va anunciar que la fàbrica d'Almussafes era la triada per Ford per a produir la nova plataforma de vehicles elèctrics a partir del 2025, una decisió que assegurava la càrrega de treball els pròxims anys, però no va evitar que s'haguera de redimensionar la plantilla amb un ERO que ha afectat 1.124 treballadors. El Ministeri d'Indústria ha aprovat la sol·licitud de la multinacional per a la línia de bateries de la segona convocatòria del Perte VEC, amb 37,6 milions d'euros, i l'empresa també ha sol·licitat les ajudes dirigides a la cadena de valor del vehicle elèctric.