Ford assumirà pèrdues de fins a 1.500 milions de dòlars per retardar el pla d'electrificació
La multinacional nord-americana ha cancel·lat la producció d'un SUV elèctric previst inicialment per al 2025
Ford assumirà unes pèrdues de fins a 1.500 milions de dòlars, després d'anunciar este dimecres que retardarà i alentirà el seu programa de producció de vehicles elèctrics en favor del desenvolupament d'automòbils híbrids a l'Amèrica del Nord. El fabricant nord-americà ha presentat la decisió com una mesura per a aconseguir un negoci “rendible, eficient en termes de capital i creixent", així com perquè els consumidors tinguen més opcions d'automòbils amb menors emissions de CO₂.
En la pràctica, Ford ha cancel·lat la producció d'un totcamí SUV elèctric amb tres files de seients, que inicialment havia de produir-se a la planta canadenca de Oakville el 2025 i que a l'abril d'enguany ja va quedar retardat al 2027. L’anul·lació del projecte li costava inicialment a la companyia 400 milions de dòlars. Però el director financer de Ford, John Lawler, ha advertit en un comunicat que la xifra final pot arribar a 1.500 milions de dòlars.
A més, Ford retardarà al 2027 la producció de vehicles elèctrics en una nova planta que està construint a l'estat de Tennessee. Estava previst que la planta, en la qual la companyia inverteix 5.600 milions de dòlars, iniciara la producció d'una nova generació de camionetes pickup elèctriques el 2025. Ford ha insistit que la factoria sí que manté l'inici de la fabricació de bateries per a l'any vinent.
En este sentit, la multinacional ha apuntat que el mercat de vehicles elèctrics està "evolucionant ràpidament" a mesura que els fabricants xinesos aprofiten les pròpies estructures de costos "per a ampliar la seua quota del mercat global". El nou full de ruta suposa que el 2026 començarà la producció d'una nova furgoneta comercial elèctrica a la planta de muntatge d'Ohio i el 2027 la de dos noves camionetes pickup elèctriques.
Una d'estes camionetes, de grandària mitjana, serà el primer vehicle de Ford que utilitzarà una nova plataforma que han desenvolupat per a reduir el preu dels vehicles. La segona camioneta, coneguda internament com a T3, apareixerà en la segona meitat del 2027 aprofitant l'experiència de l'actual F-150 Lightning.
Pel que fa a Almussafes, Ford li va assignar a la planta valenciana la fabricació íntegra de 300.000 unitats anuals d’un vehicle multienergia, motiu pel qual la companyia va renunciar a les ajudes de la segona convocatòria del Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica del Vehicle Elèctric i Connectat (Perte VEC). Almussafes també s’encarregarà de la producció de “300.000 motors i el muntatge de 300.000 bateries, a partir del segon semestre del 2027”, segons va anunciar el sindicat majoritari, la UGT.
La gegant nord-americana s'unix, amb eixa decisió, a altres grans companyies fabricants d'automòbils que han optat per redefinir els seus calendaris d'electrificació: Mercedes l'ha retardat fins al pròxim 2030, mentre que Volkswagen va anunciar el juny passat que desviarà una part considerable del pressupost destinat al desenvolupament del vehicle elèctric cap a la millora de motors de combustió interna.