Ford planteja un ERO per a 1.144 treballadors, vora un 20% de la plantilla d'Almussafes
Ara s'obri un termini de trenta dies per a negociar. Dijous que ve, 16 de març, se celebrarà la primera reunió entre l'empresa i els sindicats, que volen assegurar com més baixes voluntàries millor
La direcció de Ford Espanya ha anunciat als sindicats la negociació d'un expedient de regulació d'ocupació que afectarà 1.144 persones de la plantilla, dins la "reestructuració a fons" de les operacions de la multinacional a Europa. El "redimensionament" plantejat afecta vora un 20% de la plantilla d'Almussafes (Ribera Baixa), on treballen ara mateix 5.750 persones i també esguita personal de les oficines de Madrid. Serà l'acomiadament col·lectiu més gran des del tancament d'RTVV ara fa just una dècada.
A partir d'ara s'obri un període de trenta dies, a comptar des d'aquest divendres, perquè l'empresa i els sindicats arriben a un acord. Per a tancar els detalls sobre els despatxaments s'han programat dues reunions setmanals, la primera de les quals tindrà lloc dijous que ve dia 16 de març. Ford Espanya va anticipar als representants de la plantilla l'obertura del nou expedient de regulació d'ocupació el passat tres de març, sense concretar el volum de persones afectades.
En el comunicat enviat aquest divendres la multinacional estatunidenca es compromet a treballar "conjuntament i de manera constructiva" amb les organitzacions sindicals per a minimitzar "l'impacte de la decisió en les persones empleades, els seus familiars i la comunitat local".
Baixes no voluntàries i condicions a la baixa, línies roges dels sindicats
En una primera reacció, la UGT, el sindicat majoritari, ha anticipat una negociació "complicada" per la dificultat de pactar baixes incentivades per a un volum tan gran de plantilla i ha marcat com a línia roja qualsevol abaratiment de les condicions en els expedients de regulació anteriors. L'objectiu és "que no hi haja cap comiat traumàtic", segons ha explicat a À Punt el secretari del sindicat, José Luis Parra, que ha admés la complexitat d'aquesta pretensió, donada la desaparició del personal de major edat en els ERO anteriors a la planta.
En una línia similar s'ha manifestat Daniel Portillo, portaveu d'STM-Intersindical, la segona organització amb més pes a Almussafes. "Mai estarem en un acord amb baixes que no siguen voluntàries", ha advertit Portillo, que assegura que la seua secció sindical "no signarà qualsevol acord".
Dos ERO i mil treballadors menys des del 2020
La planta té vigent un ERTO fins al 30 de juny, per la falta de components i semiconductors i els problemes de subministrament, per la invasió russa d'Ucraïna i l'augment de la incidència de la covid a la Xina. En els últims dos anys s'han fet dos ERO a Almussafes (2020 i 2021), que han expulsat de la planta un miler de treballadors, a més de diferents ERTO.
En l'actualitat fabrica entre 1.100 i 1.200 unitats diàries dels models Kuga, Transit, S-Max i Galaxy, però a l'abril deixarà de produir els dos últims, per a avançar en l'estratègia cap a l'electrificació total en 2035. L'any passat la planta valenciana va assegurar-se el desenvolupament dels nous vehicles elèctrics de la plataforma GE2, després d'un acord amb la direcció europea de la multinacional, en què Almussafes competia amb les instal·lacions de Saarlouis (Alemanya). L'acord, votat per la majoria de la plantilla, suposava acceptar un conveni a la baixa i la "contenció salarial" durant cinc anys.
Aquest divendres, el representant de la UGT ha insistit a defensar el pacte. "L'electrificació no era una alternativa. Era esglai o mort. No era una opció, ens havíem d'agafar si o sí, tot i que sabíem que el procés implicaria una reducció de personal", ha explicat en els micròfons d'À Punt, després de recordar el desmantellament de Saaroluis.
El clúster d'automoció assegura que l'ERO estava previst
El Clúster d'Automoció i Mobilitat de la Comunitat Valenciana (AVIA) ha assegurat aquest divendres que l'anunci de l'ERO "era una notícia prevista".
En un comunicat, AVIA ha exposat que "els proveïdors del sector ja han adaptat les seues càrregues de treball a les constants variacions del mercat en tots els sentits". A més, han explicat que, en els últims mesos, la indústria auxiliar d'automoció ha diversificat en clients i mercats per a reduir la seua dependència de Ford.
Així i tot, des d'AVIA han considerat que és "prompte" per a valorar les conseqüències que aquesta notícia tindrà sobre les empreses proveïdores.