Directes
Ara en la televisió
BON DIA COMUNITAT VALENCIANA

Ford planteja un ERO de 1.622 treballadors a Almussafes

Es produiran 626 baixes incentivades amb caràcter definitiu i 996 acomiadaments objectius amb preferència de recontractació el 2027

Imatge d'arxiu de Ford / À Punt NTC
À Punt NTC @apuntnoticies
12 de juny 2024 - 12:11 Actualitzat: 13 de juny 2024 - 10:41

La direcció de la fàbrica de Ford a Almussafes ha concretat que el nou expedient de regulació d'ocupació (ERO) a la factoria afectarà 1.622 treballadors, una tercera part de la plantilla. 626 serien baixes incentivades amb caràcter definitiu i 996 acomiadaments objectius amb preferència de recontractació el 2027, quan està previst el llançament del nou vehicle multienergia que fabricarà la planta.

Així ho ha explicat el sindicat majoritari, UGT, després de la reunió mantinguda este dimecres, en la qual s'ha constituït la comissió negociadora de l'ERO. La companyia ha entregat als sindicats la documentació amb la xifra de l'excedent de personal.

Este nou expedient a la planta, que actualment té vora 4.700 treballadors, supera el nombre d'afectats en l'ERO que es va tancar a l'abril de l'any passat, que va suposar l'eixida de 1.124 empleats a través de plans de prejubilacions des dels 53 anys i un programa de despatxaments incentivats. Amb el nou ERO, el quart en cinc anys, la plantilla de Ford Almussafes n'haurà perdut vora 5.000 efectius des del 2018, quan emprava més de 8.000 persones.

UGT ha reclamat "solucions transitòries viables" i s'ha mostrat "segur" que "comptaran amb el suport de les administracions, i també hauran de tindre la predisposició de la direcció de Ford". De moment, ja han avançat contactes previs amb la Generalitat i el govern estatal per a activar taules de negociació.

"Hem trobat ganes d'escoltar les nostres propostes i crec que serà possible trobar solucions, però no seran de hui per a demà", ha explicat a À Punt el president del comité d'empresa de la planta d'Almussafes i líder de la UGT Carlos Faubel, que ha advertit que la proposta inicial de "comiats nus i crus a vint dies per any treballat i compromís de contractació" a futur plantejada per la firma "no ens val".

No podem dir que ens haja sorprés. Cada dia teníem 800 persones paradesCarlos Faubel - President del comité d'empresa de Ford

Faubel ha reconegut que s'esperaven una xifra d'afectats similar. "No podem dir que ens haja sorprés massa. Ho veiem cada dia a la fàbrica, teníem 800 persones parades i dies sense producció", ha lamentat el representant de la plantilla.

El sindicat no tornarà a la taula de negociació fins dilluns, després d'acotar la posició en una assemblea d'afiliats este dissabte. "A partir d'ací, estarem en disposició de fer públic per on passaria un possible acord amb UGT", ha assenyalat l'organització.

Daniel Portillo, de STM-Intersindical, considera la xifra "terrible". "Venim del 2015 amb 8.000 treballadors i estem parlant de portar la plantilla al mínim de la seua història", ha destacat el dirigent sindical, que ha advertit de l'impacte en la indústria auxiliar i en la societat valenciana d'esta destrucció d'ocupació.

És una xifra terrible. Veníem de 8.000 treballadors el 2015 i estem parlant de portar la plantilla al mínim de la seua històriaDaniel Portillo - STM-Intersindical

Portillo encara té esperança de rebaixar el nombre de despatxaments durant els trenta dies de negociació que ha activat l'empresa i ha insistit en la necessitat de facilitar les condicions perquè les baixes siguen voluntàries. El representat sindical ha retret la multinacional que no haja fet "els deures", per no haver sigut capaç d'assegurar una càrrega de treball suficient estos anys per a una plantilla que ha assumit perdre salari i condicions per a assegurar la producció i que ara està a l'expectativa d'un nou vehicle que no arribarà fins d'ací a tres anys.

Buscant la part positiva, Faubel (UGT) considera que el nou ERO "posa fi a la reestructuració de Ford" i que malgrat els entrebancs, la plantilla d'Almussafes "té hui prou garanties i el futur guanyat" i acabarà el procés, que considera "el període més complicat en la història de la companyia" minimitzant les situacions traumàtiques entre el personal. "Ens vam reunir amb el CEO de Detroit, i l'aposta per València està ahí (...) Ací queda una fàbrica per a molts anys, perquè un munt de treballadors puga continuar els seus projectes de vida", ha explicat.

Quart ERO i nou vehicle multienergia

El nou ERO, el quart a Almussafes des que Ford va iniciar el 2018 la seua reestructuració a Europa, s'ha comunicat després de l'anunci del llançament d'un nou vehicle multienergia a mitjan 2027, que produirà exclusivament la fàbrica valenciana amb una tirada global de 300.000 unitats. El projecte renuncia a un motor cent per cent elèctric, guanyant temps abans de l'electrificació total. "Ens les prometien molt feliços amb el canvi a l'elèctric, però hem vist que no és així. Veiem com es retenen inversions, com plantes de bateries que s'anaven a posar en funcionament queden congelades. La transició no serà gens fàcil i el sector farà parlar molt" ha pronosticat Faubel.

La direcció de Ford va assegurar que la intenció de negociar este ERO no canvia l'objectiu de la companyia de fabricar el nou model. Cal recordar que en estos moments Almussafes només produeix el Ford Kuga, després del cessament de fabricació de la furgoneta Transit el 17 d'abril, i des de la planta valenciana busquen una càrrega de treball que garantisca el seu futur.

Tot això es produeix a pesar que la planta d'Almussafes, el 2022, fora la triada per a fabricar els vehicles elèctrics de Ford a Europa, unes inversions que la companyia ha ajornat.

La Generalitat reclama Madrid que aplique el Mecanisme RED de protecció

La consellera d'Innovació, Indústria, Comerç i Turisme, Nuria Montes, ha subratllat que el nou ERO "és l'oportunitat perfecta del Govern d'Espanya perquè puga activar d'una vegada per sempre el Mecanisme RED per a tot el sector de l'automoció", on anticipa "anys de dificultats". Este programa estatal contempla mesures per a protegir l'ocupació, donant cobertura social de les plantilles del sector industrial, durant períodes d'inestabilitat o crisi. Montes ha apel·lat a la reacció de l'executiu recordant que el problema d'Almussafes "no és un assumpte regional".

La titular d'Indústria en el Consell ha recordat l'aprovació recent d'un paquet de mesures dirigit al sector, que contempla accions de formació i requalificació professional, així com la creació d'una comissió interdepartamental que "conjuminarà esforços de les conselleries d'Indústria, Economia, Hisenda i Ocupació precisament per a estar en el dia a dia d'este expedient de regulació i poder prendre totes les mesures oportunes".

Díaz retrau Ford que va rebre ajudes milionàries el 2023

D'altra banda, la ministra de Treball, Yolanda Díaz, ha publicat a través de la xarxa X un tuit en què qualifica l'ERO d'"inassumible". Díaz critica que l'empresa pretenga acomiadar un terç de la plantilla d'Almussafes, quan, diu, l'any passat va guanyar prop de 5.000 milions després de rebre importants ajudes públiques.

la Ribera Baixa