Ford anuncia el quart ajust de plantilla per a la factoria d'Almussafes des del 2020

La direcció de la planta ha citat el comité d'empresa el 28 de maig per a iniciar les consultes del futur expedient de regulació d'ocupació

Vista aèria de la factoria de Ford Almussafes / Novikov Aleksey (Shutterstock)
À Punt NTC
À Punt NTC @apuntnoticies
15 de maig 2024 - 13:46 Actualitzat: 15 de maig 2024 - 21:31

La direcció de Ford Almussafes ha convocat el comité d'empresa per a començar a negociar un nou expedient de regulació d'ocupació (ERO) en la factoria valenciana encaminat a gestionar l'excedent de personal que hi puga haver fins que comence a fabricar-se el nou model de vehicle "multienergia", previst a partir del 2027. Ho ha avançat el sindicat UGT, majoritari en la fàbrica i en l'òrgan representatiu dels treballadors. Este ERO serà el quart des del 2020. El precedent, aprovat el 2023, va ser el més dur i va afectar 1.124 persones. L'any 2015 Ford Almussafes tenia 9.200 treballadors i actualment la dada està al voltant dels 4.500.

Les negociacions sobre l'hipotètic ajust de plantilla començaran el dimarts 28 de maig. La retallada, que s'ha de concretar encara, se sumaria al de l'any passat, i arribarà després d'acumular diversos ERTO durant mesos, mentre esperen que la cúpula directiva aporte més detalls sobre el volum de producció en la nova etapa encaminada a l'electrificació, la data exacta per a traure al mercat el nou vehicle o la càrrega de treball que requerirà. Actualment, a la planta valenciana només es fabrica un únic model, el Ford Kuga, que és el que servirà de transició o pont que aterre el futur cotxe multienergia en les línies de producció d'ací a tres anys.

Esta poalada d'aigua freda en forma d'ERO ha arribat a Almussafes just cinc dies després de confirmar-se el nou model, encara desconegut, però per al qual s'han garantit 300.000 unitats anuals una vegada que es llance a mitjan 2027. Encara que no serà elèctric 100%, "en termes globals de càrrega de treball i ocupació garantirà nivells superiors al que suposaria hui en dia una plataforma elèctrica", segons va traslladar a UGT la direcció de Ford Europa.

D'igual manera, este mateix dilluns la firma de l'oval comunicava oficialment a l'executiu espanyol que renunciava a les ajudes de la segona convocatòria del Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica del Vehicle Elèctric i Connectat (Perte VEC), tant en la línia de cadena de valor com en la de bateries, per no poder complir els terminis. "Els governs nacional i regional han sigut socis fonamentals per a assegurar les noves inversions de Ford a València. Si bé hem informat el govern del desistiment de les nostres sol·licituds d'ajudes al Perte, en coherència amb el nou pla de producte per a Europa, esperem continuar la col·laboració amb tots dos governs", ha assenyalat la companyia, que es va retirar de la primera convocatòria del Perte VEC el 2022 també a causa dels terminis.

Després de l'ERO del 2023, que va afectar el 20% de la plantilla, la factoria de Ford a la Ribera Alta es manté a l'espera i amb poc més de 4.500 treballadors a bord que han de fer front a un escenari d'incertesa en els pròxims tres anys. "Per a escometre la llarga travessia fins que arribe el nou vehicle a les línies de producció, cal reflectir diferents qüestions negre sobre blanc", alerta UGT, que reclama a la direcció respostes sobre "el volum de treball" que farà falta i quin és "l'excedent definitiu de personal, si és que n'hi ha".

El sindicat, no obstant això, subratlla que l'Acord per l'Electrificació "continua sent l'eina fonamental per la qual la direcció mundial de Ford ha reafirmat l'aposta per València". "D'ara en avant la comissió de l'Observatori per a l'Electrificació haurà de cobrar protagonisme per a analitzar la situació socioeconòmica, així com quines mesures de flexibilitat són necessàries, o no, a cada moment", ressalta. És a dir, que "canvien les dates i el model del cotxe, però no el compromís per les dues parts", especifica. "València tindrà vehicle i suficient càrrega de treball, situació que lamentablement no es produirà en totes les fàbriques europees", conclou l'organització liderada per Carlos Faubel.

També et pot interessar

stats