Francisco Segura (AVIA): "Sense ajudes directes serà impossible recuperar el teixit industrial"

El president del clúster valencià de l'automoció diu que la DANA s'ha sumat a la baixada de la producció per la crisi del sector i que si no recuperen ràpidament la capacitat de producció, corren el perill de la "deslocalització"

Entrevista LNM Francisco Segura / À Punt NTC

El president d'AVIA, el clúster valencià de l'automoció, Francisco Segura, ha assegurat este dijous en Les notícies del matí que "sense ajudes directes" per part de les administracions, serà "impossible" recuperar el teixit industrial que s'ha fet malbé per la DANA. "O hi ha ajudes directes per part de l'administració o les empreses no podran tirar avant", ha afirmat amb contundència.

Segura ha destacat que "estem en un procés de desindustrialització greu". I ha dit que moltes empreses proveïdores del sector de l'automòbil ja estaven passant per una situació difícil abans de la DANA per la baixada de la producció i que esta catàstrofe els pot abocar a tancar definitivament. "Què preferim, fer un esforç perquè les empreses ressorgisquen o deixar un buit industrial?", s'ha preguntat.

Què preferim fer un esforç perquè les empreses ressorgisquen o deixar un buit industrial?

El perill de la deslocalització

A més, si no recuperen ràpidament la capacitat de producció, corren el perill de la deslocalització perquè els fabricants de vehicles buscaran proveïdors alternatius fora de la Comunitat Valenciana. Això provocarà, segons ha dit, un buit industrial. Encara més, també ha indicat que "sabem ja d'algun cas d'empreses que no volen estar en terrenys inundables i que possiblement se n'aniran d'Espanya".

I com a mostra d'este descens en la producció, Segura ha assenyalat que a la Comunitat Valenciana s'han arribat a fabricar 400.000 vehicles a l'any, quan ara són poc més de 100.000, "quatre vegades menys".

"Les ajudes són insuficients"

El president del clúster valencià de l'automoció calcula que seran moltes les empreses que s'acullen als ERTO, ja que no s'han executat íntegrament i sap d'empreses que encara estan realitzant els tràmits. "Moltes empreses que ho activaran, no ho han activat encara", ha subratllat.

En l'entrevista ha mostrat la seua preocupació sobre la falta d'especificació de les ajudes. "Tenim confusió, no sabem en què consistirà, el com, les quantitats i el quan que és molt important, perquè hui ja hi ha empreses que necessiten molts fons per a alçar els seus negocis i d'ací a uns mesos igual ja no poden".

El govern aprova este dijous un nou paquet d'ajudes de 2.000 milions d'euros dels quals 465 milions destinats a la compra de vehicles. "Em sembla insuficient, hi ha molta gent que ha perdut vehicles nous i la compra està vora els 20.000 euros els barats i estem parlant d'una ajuda de 10.000 euros o menys", ha defensat durant l'entrevista.

Demana excepcions en els impostos als damnificats

A més, creu que l'Estat podria avaluar si poguera "haver-hi una sèrie d'excepcions a les persones damnificades" que compren un cotxe quant als impostos, ja que "tots els vehicles paguem impostos de matriculació molt elevats i també l'IVA corresponent al vehicle".

"El que és clar és que és molt important que es dote de vehicles les persones", ha afegit. En este sentit, el president d'AVIA ha comentat que la gent que ha perdut el seu cotxe s'està decantant "per comprar vehicles de segona mà" i estan "portant cotxes de tot Espanya" perquè hi ha molta demanda.

El futur de Ford: aguantant fins al 2027

Sobre el futur de Ford, principal motor del sector a la Comunitat Valenciana, Francisco Segura, ha explicat que Ford va retardar l'anunci del vehicle elèctric perquè no ho tenien molt clar i després van canviar d'estratègia a vehicles multienergia: combustió, híbrids, etcètera.

"La decisió ha sigut bona, però el problema al qual ens enfrontem tots els proveïdors, subministradores de components i la mateixa Ford és que fins al 2027 no es fabricarà eixe vehicle, i per a la indústria això és una eternitat i preveem ERTOS en un futur pròxim fins al 2027".

No es venen cotxes "perquè el client està marejat"

El sector està patint un descens de vendes i tal com assenyala Segura, "si no es venen cotxes, la indústria fluixeja, però no es venen per una paràlisi de quina tecnologia comprar per part del consumidor".

El client no està comprant cotxes elèctrics com es preveia. Així, ha comentat que el parc automobilístic a Espanya "està envellint i ha passat d'onze anys a quinze anys d'antiguitat". "A Espanya no es compren cotxes des que començaren a marejar al consumidor".

També et pot interessar

stats