Francisco Segura (AVIA): "El client està dient no al vehicle elèctric. Les expectatives de venda s'estan desunflant"
El president del clúster d'empreses d'automoció valencianes destaca la preocupació del sector per la falta de concreció dels plans de PowerCo i la incertesa que, malgrat el nou model, sobrevola Ford
Moment de transició, moment d'incertesa. En un mar d'incògnites rema el sector de l'automòbil valencià cap al nou horitzó elèctric. En el clúster d'empreses d'automoció, AVIA, hi ha expectació per saber l'anunciat nou model multienergia que Ford construirà a Almussafes i molta inquietud per la falta de concreció de com podran integrar-se en el projecte de la gigafactoria de PowerCo. Una espera "dura" per als associats, segons ha reconegut a Les notícies del matí el president d'AVIA, Francisco Segura. Celebra l'arribada de PowerCo que veu com un "salvavides per a la indústria de l'automoció" i creu que "el balanç net serà important" per a la Comunitat Valenciana.
No obstant això, adverteix, però, que en la transició s'estan perdent empreses i treballadors que potser mai s'integren ni en Ford ni en els plans de la gigafactoria de Volkswagen. "S'estan perdent, espere que momentàniament, llocs de treball, que tinc la confiança que es recuperen de manera progressiva segons Ford augmente la càrrega de treball i s'active PowerCo que sí o sí incrementarà l'ocupació", ha explicat als micròfons d'À Punt.
La incertesa sobre PowerCo, Francisco Segura espera es resolga la setmana que ve. La de l'automòbil elèctric tardarà molt més, i ací està la clau de les preocupacions del sector. "Les grans expectatives de venda del vehicle elèctric s'estan desunflant. La tecnologia està ahí, però el client està dient que no. I quan diu que no, mana. La realitat és que els vehicles no han sigut ben rebuts i estan passant fenòmens preocupants, com compradors insatisfets de l'elèctric que el canvien per un altre de combustió", ha advertit Segura a la ràdio d'À Punt. Considera una gran notícia l'anuncia del nou Perte elèctric d'ajudes al sector, però li inquieta la projecció de l'objectiu elèctric en la realitat quotidiana, com les cues d'hores per a recàrrega en Setmana Santa per la falta de punts d'abastiment.
O es posen mesures contra la importació xinesa o Europa ho passarà molt malament en l'automoció i altres sectors
D'altra banda, veu com una amenaça directa la competència xinesa, lliure dels requisits i exigències que imposa a la producció interna la Unió Europea. "O Brussel·les posa mesures contra la importació o Europa ho passarà molt malament en aquest i altres sectors. No pot ser que impose mesures de sostenibilitat extraordinàries internes, que és una bona notícia, i al mateix temps permeta passar vehicles que no han passat cap normativa d'aquestes, que és el principal motiu pel qual són més barats. Europa no ho pot consentir", ha advertit.
Admet que el sector continua sent ostatge dels microxips de la Xina, perquè "de la nit al dia no pots muntar una fàbrica de semiconductors" (components essencials per als dispositius elèctrics cada vegada més presents en els vehicles) però alhora subratlla que les noves exigències per la consciència de l'emergència climàtica obliguen a repensar la globalització. "Està començant a donar-nos problemes i tindre poc de sentit. En termes de sostenibilitat sobretot, per l'empremta de carboni dels enviaments, quan en el nostre sector cal que les distàncies de subministrament siguen cada vegada més curtes", ha destacat.