La garantia dels béns adquirits a partir de l’1 de gener serà de tres anys
Una de les principals novetats de la nova legislació és que s'han inclòs els programes informàtics, les aplicacions mòbils i les xarxes socials
L’associació valenciana de consumidors i usuaris (Avacu) ha recordat que el dret de garanties passarà de dos a tres anys en els productes comprats a partir d’aquest dissabte, 1 de gener. A més, la garantia dels serveis o continguts digitals serà de dos anys.
Fins ara, el consumidor disposava únicament de sis mesos per a manifestar una falta de conformitat en l’estat o funcionament d’un producte, termini que ocasionava una greu indefensió al comprador, que no podia reclamar en molts casos per la complexitat i el cost d'acreditar el defecte.
Avacu ha explicat que, segons la nova legislació, aquest període s'amplia als dos anys següents al lliurament del bé i un any en el cas de continguts o serveis digitals. Durant aquest temps, l'empresari serà responsable de les faltes de conformitat en un producte. A més, el consumidor tindrà dret a triar entre la reparació del mateix o la seua substitució (sempre que siguen viables o que no suposen costos desproporcionats per a l'empresari).
En cas d'optar per la reparació del producte, aquesta haurà de dur-se a terme en un termini raonable i serà gratuïta per al consumidor, incloent-hi totes aquelles despeses relatives a transport, enviament, mà d'obra i materials. En els serveis postvenda, el productor haurà de garantir l'existència d'un servei tècnic i de peces de recanvi durant deu anys.
Una de les principals novetats és que s'hi han inclòs els programes informàtics, les aplicacions mòbils i les xarxes socials, incorporant en el nou text normatiu termes com a "compatibilitat", "béns amb elements digitals", "entorn digital" o "dades personals", entre altres.
Facua també ha recomanat en el seu compte de Twitter esperar i fer les compres a partir de l’1 de gener per poder beneficiar-se dels avantatges de la nova legislació.