Així és la gigafactoria de Tesla a Berlín: mig milió de cotxes a l'any i l'objectiu d'arribar als 10.000 treballadors
La megaplanta a Alemanya és un dels sis grans centres al món de la multinacional, que està en ple procés d'expansió
Tesla té sis gigafactories d'automòbils a tot el món i una sèptima en projecció a Mèxic. La fàbrica valenciana es convertiria en la segona gran seu de la multinacional a Europa, després de les instal·lacions de Berlín-Brandenburg. L'empresa d'Elon Musk va posar en funcionament el centre alemany el març del 2022, després de dos anys d'obres i sis mesos de retard sobre el calendari inicial, per problemes administratius i amb les llicències mediambientals.
El projecte alemany anticipa possibles detalls del futurible valencià. La fàbrica de mobilitat elèctrica està ubicada a Grünheide, a 35 quilòmetres del centre de Berlín, i s'estén per una àrea de 227.000 m². L'empresa destaca les instal·lacions com les més "avançades, sostenibles i eficients" de què disposa. Es tracta d'un megaplanta que integra tot el procés d'acoblament. S'hi fabriquen bateries, paquets de bateries i trens motrius per a vehicles Tesla, en un procés altament automatitzat, i es munta el model Y, el més assequible de la marca, valorat en 47.000 euros sense promocions.
Objectiu: un milió de vehicles anuals i 10.000 treballadors
La multinacional ha invertit més de 4.000 milions en la construcció i ja ha contractat vora 2.700 treballadors. Ara mateix està immersa en un procés de captació de personal per a complir amb els ambiciosos objectius de producció de la marca, del que s'estima que podrien resultar més de 10.000 incorporacions, majoritàriament amb formació en enginyeries i especialitzacions tècniques. No obstant això, funciona a un ritme més lent de l'esperat. Han transcendit problemes per a l'atracció de talent, per les condicions laborals i de salari, inferiors a la mitjana del sector al país.
La factoria produeix 5.000 vehicles a la setmana, vora la meitat del seu objectiu inicials, que impliquen fabricar 500.000 unitats anuals quan assolira el ple rendiment. Però Tesla ja ha presentat al govern alemany plans per a ampliar les instal·lacions, amb l'objectiu de duplicar la producció: vol fabricar un milió de vehicles des de Berlín-Brandenburg. Recentment, Musk va anunciar l'objectiu de multiplicar per deu la producció globals fins al 2030, una fita que necessita més factories.
Les primeres informacions sobre el desembarcament de Tesla a Europa van activar una competició internacional el 2017 en què fins i tot va participar una opció valenciana, amb proposta d'ubicació a Sagunt (Camp de Morvedre) o Paterna (Horta Nord). Entre els factors que decantaren la balança per Brandenburg hi va haver la disponibilitat d'aigua i l'energia de fonts renovables, l'accés a un gran volum de sòl industrial, la mà d'obra qualificada o la connectivitat ferroviària i per carretera, avantatges comparatius que ara es projecten sobre l'oportunitat per a la ubicació valenciana.
Connexions portuàries, energies renovables, treball qualificat i suport de l'administració
Tesla dissenya les fàbriques per a operar amb energies renovables, de les quals Brandenburg és l'estat líder a Alemanya en consum per habitant. No només necessita sòl industrial, sinó també instal·lacions solars i fotovoltaiques per a alimentar la producció de les fàbriques. La Comunitat Valenciana esdevé ara una opció d'aconseguir energia renovable barata. Ha accelerat el procés de transició energètica a través d'una nova regulació favorable, estatal i autonòmica, i noves instal·lacions, mitjançant els fons europeus de recuperació postpandèmica, els Next Generation. El segon PERTE, que acceptarà propostes fins a octubre, té una línia d'acció per a la producció de bateries i vehicles elèctrics.
La connectivitat ferroviària que va donar un avantatge estratègic a la planta alemanya té una contrarèplica naval en l'opció valenciana, per les possibilitats logístiques que ofereix la importació de components i, sobretot, l'exportació de vehicles pels ports de València i Sagunt. Les universitats i els centres de formació professional valencians asseguren bona part de la mà d'obra qualificada que necessitaria la nova factoria. A l'equació cal afegir l'alineament de la Generalitat, que té la intenció d'accelerar la burocràcia i els permisos amb la tramitació de la planta com projecte territorial estratègic, la solució ja aplicada per a la gigafactoria de Volkswagen. Una suma d'actius que, aquesta vegada sí, podria resoldre favorablement la implantació de Tesla a la Comunitat Valenciana.