El govern dona llum verda a l’ampliació del port de València per quasi 657 milions

L’executiu aprova el projecte que, segons ha defés, s’ha dissenyat sota “estrictes criteris de respecte mediambiental”

Un vaixell de càrrega d'MSC atracat al port de València dijous, quan va visitar València el ministre de Transports / Rober Solsona (Europa Press)
À Punt NTC
À Punt NTC @apuntnoticies
19 de desembre 2023 - 14:04 Actualitzat: 19 de desembre 2023 - 22:01

El Consell de Ministres ha donat llum verda a l’ampliació del moll nord de contenidors del port de València. L’aprovació del projecte per part de l’executiu espanyol suposa l’espenta definitiva a un projecte que va començar a gestar-se fa més de dues dècades i que ha sigut tan reivindicat com controvertit. L’executiu espanyol ha autoritzat la licitació de les obres de construcció per un valor estimat de 656,7 milions d'euros, amb l’IVA inclòs.

El vistiplau del govern central era l’últim tràmit que quedava per a fer una terminal amb capacitat per a cinc milions de TEU, una mesura que s’empra en el transport de mercaderies en contenidors, que s’afegiran als 7,5 milions de TEU de capacitat actual que presenta la infraestructura aeroportuària. Des del Ministeri de Transports han destacat que la nova terminal s’ha concebut sota “estrictes criteris de respecte mediambiental” i naixerà “aparellada a l'objectiu de derivar els trànsits dels contenidors de la carretera al tren”.

La licitació implicarà construir una nova terminal pública de contenidors “innovadora, flexible i sostenible”. A més, s'impulsaran les connexions ferroportuàries per a potenciar el transport ferroviari de mercaderies des del port, fet que servirà per a reduir el trànsit de camions a la V-30.

L'ampliació és un projecte que es desenvoluparà en col·laboració publicoprivada. En total, superarà els 1.600 milions d'euros d'inversió. Això suposa la inversió privada més gran de la història del sistema portuari espanyol. En aquest sentit, l'Autoritat Portuària de València s'encarregarà de construir la infraestructura bàsica (dragatge, moll i rebliment consolidat), mentre que l'empresa privada invertirà en superestructura, instal·lacions i material mòbil.

L'APV es reunirà en un consell extraordinari per a tramitar la licitació 

D'altra banda, a primera hora de la vesprada, l'Autoritat Portuària de València ha convocat per a aquest divendres un consell d'administració extraordinari telemàtic i amb l'únic punt en l'orde del dia d'aprovar els plecs per a la licitació de la nova terminal. Així ho ha anunciat la presidenta de l’ànima, Mar Chao, que ha incidit en el fet "que no hi ha un minut a perdre".

Segons ha explicat Chao, començar el procediment de licitació "és la primera de les potes que s'han de posar en marxa per a continuar amb la resta de tramitació administrativa que el projecte requereix, seguint tota la legislació vigent".  

La patronal del transport també celebra la nova infraestructura

La Federació Valenciana d'Empresaris del Transport i la Logística (FVET) ha aplaudit l'aprovació per part del Consell de Ministres i ha reclamat que "es tinga present" el camió en aquest projecte i que hi haja un accés per al trànsit rodat. El camió és una "peça clau" en el port de València, ja que transporta el 93% de les mercaderies que entren o ixen d'aquesta infraestructura, segons l'últim Butlletí Oficial Estadístic de l'Autoritat Portuària de València, tal com ha recordat la federació en un comunicat. 

"Igual que no s'entén un port de València sense terminal nord, no s'entén que no hi haja un accés nord per al trànsit rodat en un enclavament així", ha assegurat Carlos Prades, president de la FVET.

Compromís: "Ens trobaran en contra institucionalment i judicialment"

El projecte s'ha impulsat amb la ferma oposició de partits com Compromís, integrat en la coalició Sumar. "Ens trobaran en contra institucionalment i judicialment", advertia la diputada de Compromís, Àgueda Micó, aquest dimarts, quan l'ampliació del port era pràcticament irreversible. "No a l'ampliació sense una nova declaració d'impacte ambiental i que siga respectuosa amb el medi ambient, amb la ciutat, l'economia social i que siga un projecte sostenible", detallava la diputada de la formació taronja, en declaracions a À Punt, des de Madrid.  

Preguntada per la postura respecte al port de Sumar, atés que la coalició està integrada en el govern de Sánchez, Micó ha assenyalat que "Compromís no forma part del govern espanyol, però tenim un acord de governabilitat". En aquest sentit, ha culpat els socialistes. Àgueda Micó ha lamentat que el PSOE haja trencat l'acord de governabilitat amb Sumar "per a pactar amb PP i Vox i impulsar una ampliació en la qual ix guanyant l'empresa privada, MSC, que té la seu social a Suïssa i l'única que queda contenta és Ayuso, perquè el port, que és el port de Madrid, és el que està a favor dels seus interessos".

En aquest sentit, l’executiu espanyol ha destacat, en la nota de premsa en la qual ha comunicat l’aprovació, que les obres responen “als estàndards més avançats a escala internacional en matèria d'eficiència, connectivitat i sostenibilitat ambiental”.

Micó mostra al Congrés la "foto de l'insult"

El desacord de Compromís amb la infraestructura ha arribat al Congrés en forma de foto. La portaveu adjunta de Sumar al Congrés i dirigent de Compromís, Àgueda Micó, ha sigut obligada per la presidència del Congrés a parar la seua intervenció en el ple quan estava criticant el ministre de Transports, Óscar Puente, per la que considera la "foto de l'insult" de l'acord aconseguit per a l'ampliació del port de València. El vicepresident primer, el socialista Alfonso Rodríguez i Gómez de Celis, ha cridat a l'orde la diputada i l'ha instada a cenyir-se al tema del debat.

En el ple del Congrés s'estava discutint una moció de Vox sobre mesures per a garantir la sobirania alimentària davant de l'augment dels preus, però la diputada del soci minoritari del govern ha aprofitat per a censurar Puente per l'ampliació del port de València. "Miren aquesta imatge. És la d'un ministre d'un govern progressista, aplaudit per la dreta, per l'extrema dreta, pels grans capitals i per les empreses deslocalitzades", ha incidit Micó durant la seua intervenció mentre portava una foto de Puente amb l'executiu valencià. "Crec que les persones progressistes d'aquest Estat no van votar aquest govern perquè el senyor Puente vinguera a posar en perill l'Albufera de València", ha remarcat.

Micó, aquest dimarts, al Congrés
Micó, aquest dimarts, al Congrés / Europa Press

També et pot interessar

stats