El govern espanyol destinarà 4.295 milions d'euros al projecte estratègic per al cotxe elèctric i connectat
El pla que aprova aquest dimarts el Consell de Ministres mobilitzarà 24.000 milions d'euros amb inversió pública i privada per a fabricar 250.000 vehicles elèctrics i construir 100.000 punts de recàrrega i una fàbrica de bateries
El Consell de Ministres aprova aquest dimarts el Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica (Perte) del cotxe elèctric i connectat, que mobilitzarà uns 24.000 milions d'euros en els pròxims tres anys, dels quals 4.295 els aportarà el sector públic (principalment dels fons europeus Next Generation), i 19.714 milions el privat.
S'espera que el pla cree 142.000 llocs de treball i genere una contribució al PIB d'entre l'1 i l'1,7% en aquest període, a més de permetre que es fabriquen 250.000 vehicles elèctrics, s'establisquen 100.000 punts de recàrrega desplegats a Espanya i s'instal·le una fàbrica de bateries. L'objectiu final és que Espanya s'anticipe als canvis als quals s'enfronta la indústria de l'automòbil.
El president del govern, Pedro Sánchez, ha qualificat el projecte d'ambiciós, il·lusionant i optimista per a un sector en una situació "molt delicada" després de la Covid-19. Un pla que servirà perquè l'aportació de la indústria de l'automoció al PIB espanyol passe de l'11,5% actual al 15% el 2030.
Segons Sánchez, tindrà un impacte territorial "formidable" en una Espanya que compta amb 17 fàbriques repartides per deu comunitats autònomes i que impulsen una gran de xarxa de proveïdors (actualment formada per unes mil empreses). A més, activarà un creixement transversal que mantindrà la competitivitat i l'ocupació en la indústria i permetrà la formació d'unes 150.000 persones en els pròxims anys. A més, serà el primer país d'Europa en el qual es posarà en marxa una acadèmia sobre bateries, dins d'una iniciativa de la Comissió Europea.
Anfac demana actuacions "clares i senzilles"
El president de la patronal dels fabricants, Anfac, José Vicente de los Mozos, ha agraït que el primer PERTE siga per a l'automòbil i ha dit que perquè aquest projecte siga "ben utilitzat" és necessari que vaja acompanyat pel manteniment de la competitivitat de les fàbriques. A més, diu que és necessari que es continue treballant en millores laborals, energètiques i logístiques, així com d'actuacions de suport "clares i senzilles", perquè si no serà una oportunitat perduda.
Sernauto vol una gestió eficient dels recursos
Des de la patronal de components, Sernauto, María Helena Antolín ha demanat una gestió eficient dels recursos perquè arriben en el "menor temps possible" a tota la cadena de valor de l'automòbil, ja que, primer, cal "guanyar la carrera" de la mobilitat a Europa i, després, al món.