El govern espanyol inclourà un nou impost en els pressupostos que farà pujar el preu del dièsel
L'executiu de Pedro Sánchez assegura que es tracta d'un impost dissuassori per a reduir la contaminació.
Pedro Sánchez va anunciar, en el seu programa de govern, que implantaria alguns nous impostos: a la banca, a les empreses tecnològiques amb l'anomenat impost digital i una nova fiscalitat verda que afecta directament el dièsel. Ara ha sigut la ministra d'Indústria qui ha confirmat que aquest impost al dièsel s'implantarà l'any que ve quan s’incorpore el nou impost als pressupostos generals de l'estat del 2019.
La idea del govern espanyol és que la càrrega impositiva del dièsel s'equipare a la de la gasolina. Actualment, el litre de gasolina està gravat amb un impost de 40 cèntims i, el de dièsel, amb un de 30. El govern central vol equiparar la taxa, i anirà fent-ho de manera gradual a fi que, al gener, el preu del dièsel s'incremente 4 cèntims. La pujada serà progressiva fins que s'iguale amb l'impost de la gasolina. Amb aquesta nova taxa, la hisenda de l'Estat disposarà de 2.000 milions d'euros més.
La ministra d'Indústria, Reyes Maroto, justifica aquest nou impost perquè "els nivells de CO són, en l'actualitat, molt alarmants" i perquè "cal anar ràpidament en la transició per a la reducció d'emissions". Maroto, a més, ha confirmat que ja s'està treballant "en l'esborrany de la nova fiscalitat juntament amb el sector de l'automòbil".
En tot cas, el govern espanyol ja va advertir que aquest encariment no afectarà els professionals. En la roda de premsa posterior al Consell de Ministres del passat 13 de juliol, la ministra d'Hisenda, María Jesús Montero, confirmava que "qualsevol regulació [respecte del nou impost al dièsel] exclourà els transportistes professionals i els autònoms".
Aquest gravamen al dièsel però, dependrà del fet que Sánchez pugar traure avant els pressupostos generals per a 2019 i la senda de dèficit, rebutjada fa poc menys de quinze dies al Congrés.