El govern estudia aplicar el mecanisme RED al sector de l'automòbil a València
Els ministres Jordi Hereu i Yolanda Díaz mostren a Ford Almussafes el compromís de salvar "fins a l'últim lloc de treball", però reclamen que es garantisca el futur industrial valencià
El govern espanyol estudia aplicar el mecanisme RED al sector de l'automòbil a València a fi de protegir el teixit productiu després de les destrosses causades per la DANA de finals d'octubre, segons han informat este dilluns fonts del Ministeri de Treball i Economia Social. El mecanisme RED, inclòs en la reforma laboral del 2021, és —com els ERTO— una mesura de flexibilització i estabilització de l'ocupació, i l'activa el Consell de Ministres per a un sector de l'economia o per un cicle temporal determinat.
Les mesures que pot autoritzar l'empresa són la suspensió temporal del contracte de treball o la reducció de la jornada. Quan estan actives estes mesures, la plantilla rep protecció social i a les empreses se les exonera de pagar cotitzacions socials.
En la modalitat sectorial del mecanisme RED, estes exempcions són del 40% i estan condicionades a la realització d'activitats de formació i al manteniment de l'ocupació durant els sis mesos següents a la finalització del mecanisme.
Les persones treballadores afectades per un mecanisme RED percebran el 70% de la base reguladora durant tot el període (fins a un màxim del 225% de l'Iprem) i tindran la consideració de col·lectiu prioritari a l'hora d'accedir al sistema de formació professional per a l'ocupació.
Durant l'aplicació del mecanisme, no es poden fer hores extraordinàries, noves externalitzacions de l'activitat ni contractacions, directes o indirectes.
Compromís de Díaz i Hereu amb Ford
La vicepresidenta segona i ministra de Treball i Economia Social, Yolanda Díaz, i el ministre d'Indústria i Turisme, Jordi Hereu, han mantingut este dilluns una reunió amb responsables de Ford España.
En la trobada, Díaz ha mostrat el seu compromís de salvar "fins a l'últim lloc de treball" de Ford Almussafes, però ha reclamat que esta aposta garantisca el futur industrial de la Comunitat Valenciana, segons han indicat les mateixes fonts.
Instruments per a la transició cap a la mobilitat sostenible i verda
El Ministeri de Treball i Economia Social va incloure en la reforma laboral instruments perquè transicions com la del sector de l'automoció cap a la mobilitat sostenible i verda no suposaren un ajust traumàtic de les plantilles i en propiciaren la formació i reciclatge per a guanyar en productivitat i competitivitat. Segons Treball, estos instruments són vitals ara a la Comunitat Valenciana per a protegir el teixit productiu industrial, especialment pels efectes de la DANA.
El Perte del vehicle elèctric i connectat, gestionat pel Ministeri d'Indústria i Turisme, suposa una inversió pública de més de 3.700 milions d'euros. A més, el govern entén que la pròxima llei d'indústria i autonomia estratègica, el projecte de la qual es va aprovar la setmana passada, serà clau per a articular i reforçar la indústria de l'automòbil.
El govern està apostant per la mobilitat electrificada a través dels fons Next Generation i altres mecanismes per a reforçar el sector de l'automoció espanyol.