Ibèria renuncia a la compra de Air Europa per les exigències que li imposa la Unió Europea

El grup IAG, que integra diverses companyies aèries, entre elles Ibèria, ha comunicat els seus resultats, amb un benefici net de 905 milions d'euros

Un avió d'Air Europa, en una imatge d'arxiu
Un avió d'Air Europa, en una imatge d'arxiu / Air Europa (Europa Press)

Ibèria ha abandonat l'operació de compra del 80% d'Air Europa, "perquè ha deixat de tindre sentit empresarial, després de les elevades exigències de la Comissió Europea per a donar el vistiplau", segons ha comunicat este dijous a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV).

International Airlines Group (IAG) està integrada per Ibèria, British Airways, Vueling, Aer Lingus i Level. El conglomerat empresarial havia oferit desfer-se del 52% de les rutes operades per Air Europa en 2023 per a obtindre l'aprovació de les autoritats de competència de la Unió Europea (UE), que, no obstant això, continuaven posant entrebancs a la fusió.

Juntament amb l'abandó de la compra, IAG ha anunciat al mercat que recupera el dividend, suspés amb la pandèmia de la covid en 2020. Per tant, a partir del pròxim 9 de setembre, pagarà 0,030 euros bruts per acció en efectiu.

Alhora, el grup ha comunicat els resultats, amb un benefici net de 905 milions d'euros, un 1,7% menys que fa un any, però amb millor evolució que els seus grans competidors europeus. Els ingressos van augmentar un 8,4%, fins als 14.724 milions i el benefici d'explotació va ascendir a 1.309 milions, un 3,9% més, per la fortalesa de la demanda en els seus principals mercats.

L'operació frustrada li costa 125 milions

L'operació avortada costarà a IAG 125 milions d'euros, perquè als 50 milions que ha d'abonar a Air Europa pel desistiment, se'n sumen 75 més que degué pagar quan la transacció es va frustrar per primera vegada en 2021.

La compra estava oberta des de novembre de 2019, quan el preu pactat van ser 1.000 milions en efectiu, però ha entropessat amb tots els esculls imaginables. El major d'ells, la pandèmia i, després, les objeccions de Brussel·les sobre la concentració de freqüències i rutes, que l'han portada al fracàs.

El conseller delegat de IAG, Luis Gallego, ha explicat en una trobada amb els mitjans que les exigències de la Direcció General de Competència de la Comissió Europea eren tan dures que havia deixat de tindre sentit empresarial per a Ibèria.

Ibèria i IAG havien presentat un llistat de possibles competidors als quals cedir les rutes. Els consideraven "molt sòlids", alguns com Volotea i Avianca fins i tot havien subscrit aliances per a operar de manera conjunta. Tot això ha sigut insuficient per a la Comissió, per la qual cosa la compra d'Air Europa "deixa d'estar entre els nostres objectius", diuen fonts d'Ibèria, que "lamenten" la negativa comunitària.

Recorden que Brussel·les acaba d'aprovar altres operacions de consolidació del sector aeri (la compra d'ITA per Lufthansa) "i creiem que la nostra proposta reunia totes les condicions per a haver seguit el mateix camí".

Gallego ha explicat que IAG ha anat "fins al límit", perquè l'operació tinguera sentit, però "no hem satisfet les exigències de la Comissió", per la qual cosa el grup hispanobritànic no té intenció de reprendre-la.

IAG ja té un 20% d'Air Europa

IAG posseeix un 20% d'Air Europa, que va comprar al febrer de 2023 per 100 milions després de la conversió en capital d'un préstec, encara que es tracta d'una participació financera, sense posició en el consell ni en la presa de decisions.

En el nou escenari, IAG avalua altres operacions, com la compra de l'aerolínia TAP, 100% propietat de l'estat portugués, i que el govern de centredreta lusità de Luis Montenegro vol privatitzar. També han mostrat el seu interés per TAP les companyies Air France i Lufthansa.

També et pot interessar

stats