S'inaugura al port de València la primera autopista maritimoferroviària d'Espanya

La infraestructura connectarà Itàlia i Madrid a través del recinte portuari valencià, traurà 10.000 camions de la carretera i estalviarà emissions de CO₂ a l'atmosfera

Posada en funcionament de l'autopista maritimoferroviària València-Madrid, este dilluns
Posada en funcionament de l'autopista maritimoferroviària València-Madrid, este dilluns / Ana Escobar (Efe)
À Punt NTC
À Punt NTC @apuntnoticies
22 de juliol 2024 - 09:39 Actualitzat: 22 de juliol 2024 - 19:02

La posada en marxa de l'autopista ferroviària entre València i Madrid, que comença a funcionar hui, permetrà eliminar uns 10.000 camions de les carreteres cada any. Una comitiva d'autoritats encapçalada pel ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, el president de la Generalitat, Carlos Mazón, i la presidenta de l'Autoritat Portuària de València (APV), Mar Chao, ha inaugurat este dilluns la infraestructura, que connectarà des d'ara el port valencià amb la terminal logística d'Abroñigal, situada a l'entrada de la capital espanyola, al costat de l'A-3, i l'unirà amb Itàlia.

L'acte institucional per a marcar la posada en marxa oficial d'este canal després de setmanes de proves exitoses ha començat a les 10:30 hores al recinte portuari i ha tingut una presència nodrida de representants empresarials i institucionals. L'APV ha donat a conéixer l'operativa de la nova terminal de transport combinat del port de València, capaç de carregar i descarregar semiremolcs de camió entre vial de carretera i via de ferrocarril.

La infraestructura és un projecte compartit entre TransItalia i Tramesa amb col·laboració publicoprivada, en este cas del Ministeri de Transports i els organismes dependents Port de València i Adif (Administrador d'Infraestructures Ferroviàries). El departament dirigit per Óscar Puente vol prioritzar estes autopistes ferroviàries per a impulsar els trens de mercaderies i llevar trànsit pesant de les carreteres.

Totes les autoritats presents en la posada de llarg de la nova infraestructura han coincidit a ressaltar els beneficis que comporta, sobretot de caràcter mediambiental. El sistema consisteix en una línia llançadora que transporta contenidors de mercaderies aprofitant línies de tren ja existents i possibilita el funcionament de la primera autopista maritimoferroviària a la península, ja que permet als camions viatjar d'Itàlia a Madrid fent transbord al port valencià. Això estalvia emissions de diòxid de carboni (CO₂) a l'atmosfera, unes 16.000 tones, i set milions d'euros anuals en contaminació, soroll i accidents, ja que els tràilers circularan per tren en comptes de per carretera.

Es calcula que, quan funcione a ple rendiment, eliminarà uns 10.000 camions de les carreteres cada any. La xifra augmentarà a mil diaris quan estiga preparada l'ampliació de la terminal nord del port. Eixe és, precisament, el principal objectiu d'estes infraestructures que inclou el Pla Mercaderies 30: que d'ací a sis anys el ferrocarril transporte el 10% del total de tones que es mouen a Espanya, percentatge que ara se situa en el 4%. En principi, des de hui i fins a final d'agost, el trajecte tindrà una connexió setmanal per sentit, però a partir de setembre es duplicarà la freqüència i la intenció és que en mes i mig hi haja quatre operacions per setmana.

Durant la seua intervenció, el ministre Puente ha apuntat que les obres per a la construcció de la nova terminal nord del port avancen segons el previst i que "en breu" es posarà la primera pedra. Per la seua banda, el president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha aprofitat el seu torn per a tornar a demanar-li el soterrament de les vies del tren al pas per Alfafar, mentre que l'alcaldessa de València, María José Catalá, ha reclamat un acord per al soterrament del carrer de la Serradora.

També et pot interessar

stats