Indústria assigna 37,6 milions d'euros a Ford per a la planta de bateries d'Almussafes

La proposta de subvenció s'emmarca en la segona convocatòria del Perte VEC, un any després que la firma renunciara a la primera línia d'ajudes

Recàrrega d'un cotxe elèctric
Recàrrega d'un cotxe elèctric de Ford, en una imatge d'arxiu / Ford

El Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme ha proposat una subvenció de 37,6 milions d'euros a Ford per a la producció de vehicles 100% elèctrics a la planta d'Almussafes (Ribera Baixa). La resolució provisional, que han confirmat a À Punt fonts ministerials, s'ha produït en la revisió de les primeres sol·licituds presentades per a la segona convocatòria del Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica del Vehicle Elèctric i Connectat (Perte VEC), a què va presentar-se la multinacional. A més de Ford, s'ha resolt favorablement una proposta de subvenció 14,7 milions per a l'start-up Basquevolt.

Segons la resolució provisional, la subvenció servirà perquè Ford duga a terme la nova planta per a l'assemblatge de bateries a Almussafes, en el marc d'un projecte d'electrificació finançable fins als 188 milions d'euros. La multinacional ja fabrica a la Ribera Baixa els paquets de bateries dels Ford Kuga. Ara, la injecció de fons públics donarà facilitats a la planta per a produir les bateries per als vehicles cent per cent elèctrics que planifica fabricar a les instal·lacions valencianes.

En el cas de la firma basca, l'ajuda està destinada a una factoria pilot de cel·les per a acumuladors d'estat sòlid al Parc Tecnològic d'Àlaba amb una inversió susceptible de rebre fins a 98 milions de suport públic. L'start-up i la multinacional estatunidenca tenen ara un termini de deu dies hàbil per a presentar al·legacions sobre la proposta d'ajudes.

L'assignació d'aquestes ajudes, de 52 milions, deixa pendents d'assignació altres 497,7 milions en ajudes no reembossables del Perte II i altres 287 milions en préstecs, segons ha informat el ministeri.

Fa un any Ford va renunciar als més de 106 milions d’euros que el govern central li havia concedit en el primer Perte per a la producció de vehicles de bateria. En aquella ocasió, la companyia va argumentar que el projecte d’electrificació anava endarrerit, dins la planificació internacional de la firma i que, per tant, no podia dur a terme el projecte per al qual es concedia la subvenció estatal. 

La proposta d'assignació al Perte VEC II aplaca la intranquil·litat que, en les últimes setmanes, s'havia instal·lat entre la plantilla d'Almussafes, pel retard en l'electrificació de les instal·lacions, en paral·lel a la pèrdua de càrrega de treball i després d'un ERO que ha despatxat un miler de treballadores i treballadors. Fa un parell de dies, el sindicat majoritari, la UGT, va reclamar la direcció que ratificara el compromís amb la transformació elèctrica i concretara les inversions, de les que depén la continuïtat de la planta.

També et pot interessar

stats