Directes
Ara en la televisió
À PUNT NOTÍCIES NIT
Ara en la ràdio
PODRÍEM FER-HO MILLOR (reemissió)

La indústria d'automoció espanyola ja pateix les conseqüències de la guerra en Ucraïna

Rússia i Ucraïna són considerades "clau" per al sector perquè són les principals fonts de pal·ladi, gas neó i del cablejat de catalitzadors i semiconductors

Pàrquing de cotxes nous en un recinte portuari / À Punt NTC

Prop del 90% de les indústries d'automoció espanyoles ja està patint conseqüències en les importacions i exportacions de productes a conseqüència de la guerra de Rússia contra Ucraïna, segons una enquesta entre 137 empreses d'aquest sector de l'associació valenciana AVIA.

Algunes d'elles han expressat la seua preocupació pel fet que hi ha treballadors dels països de l'Est que s'han sumat a l'exèrcit ucraïnès per a participar en la guerra i han abandonat els seus llocs de treball. L'enquesta està feta aquest dimecres entre 137 empreses pertanyents als clústers d'automoció espanyols (ACAN, AEI La Rioja, AVIA, CAAR, Ceaga, CIAC, Facyl i GIRA) que es van reunir amb caràcter d'urgència per a valorar les conseqüències de la guerra en el sector.

Segons un comunicat d'AVIA, el 89,8% de les empreses enquestades pateix un o tots dos problemes, i el 30,7% preveu conseqüències de les sancions econòmiques imposades a Rússia per diferents organismes internacionals. D'altra banda, el 17% considera que hi haurà dificultats en els desplaçaments i el 5,7% es planteja possibles problemes per a repatriar els empleats de les plantes de països veïns del conflicte, en cas que la situació s'agreujara.

Una de les primeres conseqüències als problemes d'importació i exportació és la reducció de la producció. Així, Volkswagen ha reduït producció en Zwickau i Dresden; Skoda ha limitat la producció a la República Txeca; Hyundai ha aturat temporalment la producció a Sant Petersburg, i Renault pateix una parada temporal a Moscou. Volvo i BMW han detingut les exportacions a Rússia; Ford i BMW han suspés la col·laboració amb els socis industrials a Rússia, i Daimler Truck ha detingut totes les activitats comercials a Rússia. I Sumitono Electric Industries ha parat la fabricació de cablejat a Ucraïna, i Nokian ha anunciat un trasllat de la seua producció de pneumàtics fora de Rússia.

L'associació considera que Rússia i Ucraïna són "peces clau" per al sector de l'automoció ja que són les principals fonts de pal·ladi, gas neó i del cablejat de catalitzadors i semiconductors.

El 25,7% de les empreses que han participat en la reunió té part del seu negoci repartit entre Rússia i Ucraïna i, d'aquestes, el 90% té presència a Rússia i el 26,7% està present a Ucraïna. Algunes d'elles "han mostrat por davant la possibilitat d'una nacionalització de les seus, oficines o plantes que tenen situades en aquests dos països", segons el comunicat d'AVIA.

Les fonts assenyalen que si la guerra es trasllada a altres països limítrofs "l'afectació seria total", ja que la majoria de les empreses està present en Estats de la zona com Polònia, Eslovàquia, Romania, Hongria, Finlàndia, Estònia, Letònia i Moldàvia.

També et pot interessar