La justícia europea rebutja limitar les llicències a vehicles VTC per a protegir el taxi

El Tribunal de Justícia de la UE considera "desproporcionada" la limitació d'un permís VTC per cada trenta de taxi en l'àrea metropolitana de Barcelona i una restricció a la llibertat d'establiment d'empresa

Un vehicle de transport amb conductor (VTC) de l'empresa Cabify en una imatge d'arxiu
Un vehicle de transport amb conductor (VTC) de l'empresa Cabify en una imatge d'arxiu / Juan Lafita (Europa Press)

Colp judicial al sector del taxi, victòria per Uber i Cabify. El Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) ha declarat il·legal la limitació de llicències de serveis de vehicles de transport amb conductor (VTC) en l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) —una per cada trenta de taxi— en considerar que és "desproporcionada" i que, juntament amb l'exigència d'una autorització específica per a operar, suposaria "restriccions a l'exercici de la llibertat d'establiment". Resol així la qüestió perjudicial remesa pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) respecte al cas de Prestige and Limousine SL, filial de Cabify, que va portar als tribunals el reglament local d'ordenació de VTC.

El tribunal europeu considera que la ràtio "no sembla idònia" i destaca alternatives "menys restrictives" per a limitar la flota de VTC, com restringir el servei durant determinades franges horàries. Adverteix que garantir la viabilitat econòmica del taxi és un motiu "purament econòmic" que no constitueix raó d'interés general i considera que en el procés no ha quedat acreditat que les VTC no contribuïsquen també als objectius de sostenibilitat i ordenació del trànsit al·legats, ja que també participen de la reducció de l'ús del cotxe privat i "la mobilitat eficaç" amb la seua oferta digitalitzada i flexible.

Amb tot, no lleva tota la raó a l'autoritat metropolitana. Considera que pot resultar necessària l'autorització prèvia, amb una nova llicència, per a operar. Tanmateix, adverteix que s'ha de justificar per als objectius d'interés general segons criteris objectius, no discriminatoris i transparents que no se solapen amb els controls ja efectuats per a la llicència nacional (de taxi) i responguen a necessitats particulars de l'AMB.

També et pot interessar

stats