El futur accés al port de València, una polèmica sense resoldre

L’Autoritat Portuària no té previst pronunciar-se fins a la setmana que ve sobre com queda l’ampliació nord després del dictamen de Ports de l’Estat, que no hi ha posat cap objecció. 

Accessos al futur port / À Punt

La ruta d’accés al port de València, que ara es fa per la V-30, preocupa al consistori pels problemes de circulació i d’augment de les emissions contaminants que se'n podrien derivar. 

L’alcalde de la ciutat, Joan Ribó, molt crític amb la decisió del govern espanyol de deixar en mans de l'Autoritat Portuària la futura ampliació, ha exigit saber quins plans de mobilitat té el port per a no saturar de camions la ciutat i l’àrea metropolitana. “Haurà de dir-nos d’una vegada per totes si pensa dur a terme, o no, l’eixida nord i, en cas afirmatiu, com pensa fer-la”, assegurava aquest dissabte Ribó. 

L’Autoritat Portuària ha optat per plantejar un túnel subterrani que connecte pel nord la V-21 i els molls. El projecte està ara en estudi per a concretar si seria només per a camions o també per a trens.  

Per la seua banda, el president de Ports de l’Estat, Francisco Toledo, argumenta que l’ampliació nord que es planteja és vàlida, perquè, entre altres coses, l’impacte de les emissions dels camions seria ara la mateixa que la prevista en la declaració d’impacte ambiental (DIA) de fa catorze anys.

“S’ha d’entendre que en la DIA de 2007 i la d’ara, el moviment de contenidors que es planteja és el mateix. Per tant, l’impacte sobre l’atmosfera dels camions serà també el mateix. La DIA és vàlida i segueix sent vàlida”, ha declarat a À Punt. 

En canvi, altres experts, com el comissionat del govern espanyol per al corredor mediterrani, Josep Vicent Boira, plantegen que l’accés al port siga només ferroviari i aprofitant la via que quedarà lliure entre Sagunt i València quan entre en funcionament el corredor del mediterrani.

“Un accés ferroviari nord que connecte el port amb Sagunt és possible i ajudaria a resoldre el debat”, sosté Boira, qui defensa la connexió entre les estacions intermodals de Parc Sagunt i la Font de San Lluis, des d'on una llançadora ferroviària podria arribar al port i oferir uns 130 servicis diaris d'entrada i eixida, transportant camions o contenidors.

Precisament, l’associació de directius i empresaris logístics Propeller València espera rebre abans de l’estiu les conclusions de l’estudi que ha demanat sobre aquesta alternativa. I és que el cost econòmic de qualsevol ruta d’accés al port pesarà molt en la solució fina, siga la que siga.

 

També et pot interessar

stats