L'adeu definitiu als cotxes de combustió: la UE prohibirà la venda dels de gasolina i dièsel a partir del 2035

La nova legislació marca el camí cap a zero emissions. Els objectius intermedis de reducció d'emissions per a 2030 s'estableixen en un 55% per a turismes i un 50% per a furgonetes

Una dona plena el depòsit del seu cotxe
Una dona ompli el depòsit del cotxe / Shutterstock

El Parlament Europeu ha aprovat els nous objectius de reducció d'emissions de CO₂ que prohibeixen la venda de cotxes i furgonetes dièsel i gasolina a partir de 2035. És important aclarir que no es podran fabricar cotxes de combustió, però sí que es podran continuar venent els que queden en estoc i, sobretot, els ja venuts podran seguir en circulació.

Amb 340 vots a favor, 279 en contra i 21 abstencions, els eurodiputats han donat suport a l'acord aconseguit amb el Consell Europeu en aquesta primera proposta dins del paquet "Fit for 55".

La nova legislació marca el camí cap a zero emissions de CO₂ per als turismes nous i els vehicles comercials lleugers el 2035. Els propòsits intermedis de reducció d'emissions de CO₂ per a 2030 s'estableixen en un 55% per a turismes i un 50% per a furgonetes.

Abans, la Comissió Europea presentarà per a 2025 una metodologia per a avaluar i comunicar dades sobre les emissions de CO₂ durant tot el cicle de vida dels turismes i furgonetes venuts en el mercat de la UE, acompanyada de propostes legislatives quan siga procedent.

Per a desembre del 2026, supervisarà la diferència entre els valors límit d'emissió i les dades reals de consum de combustible i energia i informarà sobre una metodologia per a ajustar les emissions específiques dels fabricants i proposarà les mesures de seguiment adequades.

Els fabricants responsables de xicotets volums de producció en un any (de 1.000 a 10.000 automòbils nous o de 1.000 a 22.000 furgonetes noves) podran obtindre una excepció fins a final de 2035. Aquells que matriculen menys de 1.000 vehicles nous a l'any continuaran estant exempts.

Incentius per a vehicles de zero i baixes emissions

D'altra banda, s'adaptarà l'actual mecanisme d'incentius per a vehicles de zero i baixes emissions (ZLEV), que recompensa als fabricants que venen vehicles amb emissions de zero a 50 g CO₂/km, com a vehicles elèctrics i híbrids endollables de bon rendiment.

Així, de 2025 a 2029, la referència ZLEV s'estableix en 25% per a les vendes de cotxes nou i 17% per a camionetes noves, i a partir de 2030 s'eliminarà l'incentiu.

Huitema diu que l'objectiu és aconseguir la neutralitat climàtica per a 2050

L'eurodiputat liberal Jan Huitema, que ha sigut l'encarregat d'elaborar l'informe, ha dit que aquesta regulació és crucial per a aconseguir la neutralitat climàtica per al 2050. "Aquests objectius creen claredat per a la indústria automotriu i estimulen la innovació i les inversions per als fabricants d'automòbils".

A més, Huitema ha assenyalat que comprar i conduir automòbils de zero emissions "serà més barat per als consumidors i sorgirà més ràpidament un mercat de segona mà. Fa que la conducció sostenible siga accessible per a tots".

Després de la votació final en el ple, el text també haurà de ser aprovat formalment pel Consell Europeu abans de ser publicat en el Diari Oficial de la UE poc després.

També et pot interessar

stats