L'alta velocitat de baix cost dispara el nombre de viatgers que arriben en tren a València i Alacant

El primer trimestre amb Ouigo i Iryo en la línia Madrid-València van viatjar 300.000 persones més que durant l'anterior, només amb Renfe

trens alta velocitat
Un tren de Ouigo, un d'AVE i un d'Iryo, a l'andana d'una estació / Adif
À Punt NTC
Marina López
À Punt NTC
Antoni Conde
06 d'agost 2023 - 07:00

El curs 2022-2023 ha sigut el de l'arribada dels operadors ferroviaris de baix cost a les estacions de tren de València i Alacant, i amb ells, el de l'augment dels viatgers de tren a la Comunitat Valenciana. Tres companyies competeixen en les dues destinacions, una pública (Avlo) i dues privades (Ouigo i Iryo). I les dades no deixen lloc a equívoc: l'alta velocitat de baix cost dispara el nombre de viatgers que arriben en tren a València i Alacant. El trajecte entre Madrid i València va més que duplicar (un 119% més) el nombre de passatgers entre gener i març del 2023, en comparació al mateix trimestre de l'any passat.

L'alta velocitat tarda de 110 a 120 minuts a cobrir el trajecte entre Madrid i València, dues ciutats que estan a 360 quilòmetres, mentre que en el cas d'Alacant els diferents combois cobreixen els 425 quilòmetres que les separa en 140-150 minuts. I com a novetat, el primer trimestre del 2023 ha sigut el primer amb Iryo, Ouigo i Avlo completament operatives en l'alta velocitat del cap i casal. Més d'un milió de persones (1,09 milions) van fer aquest trajecte en tren entre gener i març, d'acord amb les dades de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC). Durant els últims tres mesos del 2022 van ser 1,02 milions, amb Ouigo operativa des d'octubre i Iryo des de desembre. D'altra banda, en el tercer trimestre del 2022, només amb AVE i Avlo —que va arribar a València en 2021— van fer el trajecte 716.000 persones. Així les coses, l'alta velocitat privada de baix cost ha suposat 300.000 viatgers més. I encara falta per analitzar l'estiu.

A Alacant, per la seua banda, cap de les low cost va arribar abans de març del 2023. Avlo ho va fer, de fet, al març, Ouigo a l'abril i Iryo, al juny. Tot i això, el nombre de passatgers entre Madrid i Alacant va pujar un 20% durant el primer trimestre del 2023 respecte a l’any passat i més de mig milió de persones —505.600— van viatjar en tren entre les dues ciutats. Les tres companyies —Renfe, Ouigo i Iryo— són optimistes amb el futur de l'alta velocitat de baix cost a Alacant, a l'espera de les dades oficials.

Ara, amb totes les companyies actives en ambdues ciutats, i amb unes dades que assenyalen l'augment no només de l'oferta, sinó també de la demanda, els ingredients per a un estiu ple de viatgers arribats amb tren estan servits.

Ouigo i Iryo tenen molt a veure amb aquest augment dels passatgers. De fet, l'oferta d'aquestes companyies ha suposat un bon mos a la de Renfe amb AVE i Avlo. L'alta velocitat de baix cost de les companyies privades suma vora el 40% de quota de mercat de la ruta entre Madrid i València en el primer trimestre del 2023 (un 26,2% Ouigo i un 13,3% Iryo), en dades publicades per la CNMC. Per la seua banda, Avlo ha sumat un 17,2% de quota. Les opcions de baix cost són, hui dia, la principal opció per a viatjar amb trens d'alta velocitat. En el cas d'Alacant, les companyies operen com a màxim des de març i encara no hi ha dades publicades, però l'alta velocitat de baix cost té bones expectatives, segons coincideixen les tres companyies.

És el cas d'Avlo: "Les 1.500 places diàries d’Avlo se solen omplir", ha assenyalat Renfe a À Punt. "Moltes vegades es dobla el tren quan la prevenda va molt bé. Hem tingut molt bona rebuda". El servei ha captat passatgers que abans feien servir vehicles particulars o autobusos i, si es comparen les xifres amb el 2019, l'any abans de la pandèmia, s'ha incrementat el nombre de viatgers. "Les línies entre Madrid i la Comunitat Valenciana han crescut, tant els operadors públics com els privats. Ha crescut tant l'oferta com la demanda", contextualitza Renfe, que confirma l'èxit dels trens perquè, tot i que cada vegada hi ha més trens, segueixen anant plens.

Les tres empreses de baix cost ofereixen a Alacant dues freqüències diàries —quatre trajectes, comptant anada i tornada—, i amb la bona acollida, Ouigo ha manifestat la intenció d'ampliar l'oferta amb una circulació més el 2024. Iryo assegura a À Punt que, amb les 1.844 places diàries, els ingressos obtinguts estan en línia amb el seu pla de negoci, i ressalta que l'experiència dels viatgers "està sent molt positiva". Tot i que encara és prompte per a les dades, totes tres apunten cap a un augment de l'oferta de cara a l’any vinent.

Més viatgers, més turistes

L'arribada de més persones a la Comunitat Valenciana també posa el focus en el sector turístic. La patronal hotelera Hosbec celebra l'èxit de la connexió de l'alta velocitat low cost amb Madrid perquè, com assenyala el seu president Fede Fuster a À Punt, "han fet que puge la qualitat del servei". "Amb els nous trens ve més gent gràcies a un producte diferenciat i més assequible" que ha "fet baixar el preu mitjà, incloent-hi l’AVE". Així i tot, demana noves infraestructures a Alacant "per a desplaçar-se a altres llocs, com Benidorm o Torrevella".

Ja des de l’arribada de l'AVE a la Comunitat Valenciana que el tren s'ha anat convertint en una referència per als viatgers vinguts de Madrid. Els aeroports van patir aleshores un ajust que els va furtar viatgers a favor del tren, segons recorda Aena, que en tot cas explica a À Punt que és prematur per a fer una valoració de l'impacte de l'alta velocitat de baix cost. Amb les elevades xifres de viatgers que s'han registrat a València i les bones sensacions de les companyies amb Alacant, sembla que també s'esta fent un buit als mercats de l'autobús i als que viatgen amb cotxe particular. Si no canvia res, cada vegada seran més els trens d'alta velocitat que connecten les capitals valencianes amb Madrid. De fet, altres ciutats valencianes com Elx ja han demanat a Adif que li arriben les operadores privades.

També et pot interessar

stats