L'automòbil, el taulell i els aparells elèctrics: els productes valencians pendents de la vaga de l'estiba als EUA
Els Estats Units és la tercera destinació de les exportacions de la Comunitat Valenciana, amb 3.366 milions d'euros el 2023
Els estibadors de la Costa Est i del golf de Mèxic dels Estats Units, representats pel sindicat International Longshoremen’s Association (ILA), han iniciat este dimarts una vaga que podria paralitzar una dotzena de ports estratègics al país. Este sindicat representa estibadors de 36 instal·lacions en 14 ports que van des de Nova Anglaterra fins a Texas, com els de Houston, Baltimore, Nova York, Savannah, Boston o Charleston. Els ports en vaga representen prop de la meitat del transport marítim de càrrega als Estats Units. La Comunitat Valenciana està molt pendent perquè la vaga siga tan curta com siga possible i no afecte les exportacions valencianes, ja que el mercat nord-americà —primer importador del món— és un objectiu important per a les nostres empreses.
Principals sectors valencians que exporten als Estats Units
L'any 2023, els EUA es van situar com el tercer destí de l'exportació de la Comunitat Valenciana, amb un valor de 3.366 milions d'euros i un ascens del 2,7%, segons dades de l'Institut Valencià de la Competitivitat Empresarial (Ivace). Representa el 9% de les exportacions valencianes. A més, la Comunitat Valenciana és la segona regió espanyola més exportadora amb un 18% del total d'Espanya en el mercat nord-americà.
Els aparells i el material elèctric, juntament amb els automòbils i productes ceràmics, són els productes valencians més exportats als Estats Units i concentren un 52% del total.
Destaca el dinamisme d'altres productes químics, en particular, el biodièsel i les seues mescles (7%) i sectors com el calcer (4%) o el moble (3%), segons l'informe de l'Ivace.
El sindicat ILA denúncia "mig segle d'explotació salarial"
El sindicat ILA ha dit que la patronal, l'Aliança Marítima dels Estats Units (USMX en anglés), que representa diverses empreses, "es nega a abordar mig segle d'explotació salarial" en la negociació col·lectiva en curs.
Els treballadors diuen que la patronal rebutja negociar pujades salarials significatives i es nega a paralitzar projectes d'automatització en els ports, mentre que les empreses asseguren que l'organització es nega a negociar amb elles.
El president dels Estats Units, Joe Biden, ja va dir diumenge que no té intenció d'intervindre per a evitar la vaga. "Això és una negociació col·lectiva. No crec en la llei Taft-Hartley", va afirmar en referència a una provisió que pot forçar els treballadors a continuar treballant per raons de seguretat nacional.
Per la seua banda, la portaveu de la Casa Blanca, Karine Jean-Pierre, va explicar este mateix dilluns que el secretari de Transport i la secretària de Treball estan implicats en les negociacions perquè totes les parts arriben a un acord. "Donem suport a la negociació col·lectiva. Animem totes les parts a asseure's en la taula de negociacions i a negociar de bona fe", va dir, i va instar tant la patronal com al sindicat a "aconseguir un acord just i ràpid".