Directes
Ara en la televisió
MERIDIÀ ZERO
Ara en la ràdio
LÍNIA DE FONS (reemissió)

L'Autoritat Portuària atorga les concessions per a construir la terminal nord de contenidors i facilitar l'entrada de megaiots

El consell d'administració crearà una comissió amb l'Ajuntament de València, per a desbloquejar l'explotació comercial de la Marina

Futura ampliació nord del port de València / À Punt NTC

El consell d'administració de l'Autoritat Portuària de València (APV) ha atorgat a Terminal Investment Limited (TIL) la concessió per a construir i explotar la terminal marítima de contenidors de l'ampliació nord, en el curs d'un reunió, en que també ha definit el futur immediat de la Marina Reial.

TIL, que va guanyar el concurs públic el 2019, té previst invertir més de 1.098 milions en la nova terminal de contenidors, que podrà explotar durant 50 anys. El moll el construirà l'APV, que hi dedicarà 656 milions d'euros, en este cas de diners públics. La construcció esdevindrà la inversió més gran publicoprivada feta en el sistema portuari espanyol, segons ha destacat l'autoritat portuària.

La decisió té lloc després que s'haja alçat la suspensió cautelar de l'adjudicació de les obres, després de rebutjar el recurs interposat per part d'una de les empreses que componien la següent UTE amb major valoració.

El projecte de TIL contempla una terminal de contenidors autosuficient energèticament, alineada amb l'objectiu de zero emissions en 2030. Serà un espai sense fums que "minimitzarà l'emissió" de CO₂ mitjançant l'alimentació elèctrica a grues, màquines i vaixells portacontenidors que, durant l'estada a València, connectaran els motors a la xarxa elèctrica.

La infraestructura la completarà una nova terminal ferroviària de sis vies de 1.000 metres de longitud per a la càrrega i descàrrega de mercaderia.

L'APV considera la nova terminal, qüestionada políticament i als jutjats per la declaració d'impacte ambiental, com "una inversió estratègica en l'àmbit nacional amb una indubtable repercussió econòmica en termes de generació d'ocupació i riquesa", que "assegura la competitivitat" del port de València.

Durant la reunió, el consell d'administració també ha donat passos per a facilitar inversions a La Marina. L'APV ha autoritzat la creació d'un òrgan compartit amb l'Ajuntament de València que permeta la gestió coordinada dels edificis el recinte d'oci. La comissió, que tindrà el mateix nombre de membres del consistori i el port, la presidirà un dels vocals de l'ajuntament.

Reordenar els amarraments per a l'accés de més megaiots

D'altra banda, el consell d'administració ha aprovat concedir la gestió dels espais nàutic-esportius de la zona nord del Port a Serveis Marítims Port Eivissa SL i Ocibar SA, amb una inversió prevista de 84,5 milions i un període d'explotació de 35 anys ampliables. La proposta inclou una sèrie d'iniciatives per oferir instal·lacions nàuticoesportives "d'excel·lència" als usuaris i les embarcacions d'oci, així com el foment d'activitats nàutiques, esportives i culturals destinades a la ciutadania i la generació d'ocupació "de qualitat". Entre d'altres accions, preveu la reordenació dels amarraments, per a augmentar la presència de megaiots (més de 60 metres) i embarcacions de xicoteta i mitjana eslora.

En concret, el projecte contempla 370 amarraments en la dàrsena interior (de 12 metres fins a 130 metres d'eslora) 74 amarraments en la dàrsena nord (de 24 m a 115 metres d'eslora) i 227 amarraments en la dàrsena sud (de 6 a 40 m).

Un centre empresarial d'innovació a les bases d'Iberdrola

Finalment, el consell de l'APV també ha atorgat la concessió de les antigues bases d'Iberdrola per vint anys a favor de Smart Visual Data SL, per a ubicació d'un centre empresarial de tecnologia i innovació. L'empresa invertirà 2,9 milions en la rehabilitació i explotació dels dos edificis, en què es preveu obrir també espais accessibles a la ciutadania.

Smart Visual Data SL vol activar un centre empresarial de tecnologia i innovació, amb espais per a lloguer d'oficines de grans companyies, un centre per a escalar empreses emergents o una zona d'esdeveniments, entre altres.

També hi ha prevista una zona d'una àrea de restauració oberta, que servirà per a connectar empreses locals amb nòmades digitals i grans companyies. El projecte té oficines, sales de reunions, un gran auditori per a esdeveniments amb capacitat per a 400 persones i un projecte de restauració obert al públic.

València Ampliació del port de València

També et pot interessar