El port de València convoca divendres el consell d'administració que ha d'autoritzar l'ampliació
L’empresariat reitera el suport a l’ampliació del port de València mentre Isaura Navarro defensa la necessitat d'una nova declaració d'impacte ambiental
Continua la polèmica al voltant de l'ampliació del port de València mentre que l'Autoritat Portuària de València s'afanya per a avançar i ha explicat que divendres té previst celebrar el consell d'administració que ha d'autoritzar el projecte.
El president de l'Autoritat Portuària de València (APV), Aurelio Martínez, ha comunicat aquest dimarts de vesprada la convocatòria d'una sessió extraordinària del Consell d'Administració aquest divendres per sotmetre a la votació dels consellers la proposta per a l'aprovació del Projecte Constructiu del Moll de Contenidors de l'Ampliació Nord del Port de València.
En la reunió s'explicarà l'Informe de Compatibilitat amb l'Estratègia Marina emés per la Direcció General de Costes, dependent del Ministeri de Transició Ecològica i Repte Demogràfic, relatiu al projecte de construcció del moll de contenidors de l'ampliació nord del Port de València. Un document que segons l’APV és "favorable amb condicions", però que no faran públic fins després de la reunió, quan el penjaran en el seu web després de la reunió.
Martínez ha destacat que la recepció de l’informe és una excel·lent notícia per a la Comunitat Valenciana i que si el Consell aprova el projecte, passarà al Consell de Ministres, que l’ha d’aprovar per ser una iniciativa que comporta una inversió pública superior als 12 milions d'euros. Si és aprovat, ha indicat el responsable portuari, se seguirà la tramitació per a desenvolupar la nova terminal nord de contenidors, i les obres podrien eixir a licitació a principis de 2023.
El president de l’APV ha qualificat la infraestructura resultant de l’ampliació del port de “moderna, sostenible, respectuosa amb el medi ambient i amb una inversió públic-privada molt important”. En aquest sentit, afirma que realitzaran les recomanacions assenyalades pel document. De fet, assegura que algunes d'elles ja les tenien contemplades, i altres —com ara fer més sondejos i comprovar l'estat de les terres a diferents profunditats— són compatibles.
Per la seua banda, dirigents d'associacions empresarials valencianes han destacat com una "gran notícia" la recepció de l'informe "favorable amb condicions" de la Direcció General de Costes relatiu a l'ampliació nord del port de València i han reiterat el seu suport a una infraestructura que, a parer seu, suposa "la millor possibilitat de crear ocupació i empreses".
El president de la Confederació Empresarial de la Comunitat Valenciana (CEV), Salvador Navarro, ha destacat que el pròxim pas és la reunió del consell d'administració de l'Autoritat Portuària de València, on cada conseller prendrà la seua decisió. "Hi haurà consellers que, entenc, optaran pel no i, per descomptat, hi haurà molts consellers que optarem pel sí", ha subratllat.
D’altra banda, el president de Cambra València, José Vicente Morata, ha valorat molt positivament la recepció de l'informe perquè permet poder acabar aquesta infraestructura "que té la seua part principal feta ja des de fa anys", i que implicarà, sobretot, crear ocupació de qualitat, cosa "fonamental" per a l'economia. "Ara com ara tenim la millor possibilitat de crear ocupació i empreses i atraure-les, de màxima qualitat. És una gran notícia", ha subratllat.
Les reaccions del sector empresarial arriben l'endemà que fonts de València Port informaren que havien rebut un informe de la Direcció General de Costes sobre el projecte de construcció del moll de contenidors de l'ampliació nord del port de València "favorable amb condicions". Aquesta institució, que depén del Ministeri de Transició Ecològica, considera que els efectes de l’actuació sobre els objectius ambientals de l’estratègia marina llevantinobalear de l’ampliació del port "en principi no posaran en risc la consecució del bon estat ambiental".
Després de rebre la llum verda del Ministeri, el president de l’Autoritat Portuària de València, Aurelio Martínez, ha comunicat aquest dimarts que la seua idea és que les obres d’ampliació de la terminal nord isquen a licitació “els primers mesos del 2023”.
UGT dona suport a l’ampliació del port
El secretari general d'UGT-PV, Ismael Sáez, ha mostrat el suport del sindicat a l'ampliació del port de València, i ha considerat una bona notícia l’avanç en una infraestructura "encallada durant molt de temps".
Afirma que si el projecte compleix amb les exigències mediambientals, segons els informes i decisions de qui té les competències per a això, "no hi ha res a oposar". "No és possible estar reclamant inversions i infraestructures per a la Comunitat Valenciana i no saber ni on ni quines", ha postil·lat
Al seu judici, l'ampliació de Valenciaport permetrà millorar la competitivitat de l'economia valenciana i de l'espanyola, per la qual cosa rebutja les posicions contràries a aquest projecte.
Isaura Navarro: “Es necessita una nova declaració ambiental”
La consellera de Transició Ecològica, Isaura Navarro, ha assegurat que, després de llegir el contingut de l'informe del Ministeri, és "més evident que mai la necessitat d'una nova declaració d'impacte ambiental (DIA)".
Segons Navarro, la DIA no és substituïble per “una sèrie de compromisos de caràcter mediambiental per part del port, sense cap concreció” perquè ni la normativa actual, ni la realitat d'emergència climàtica, ni el projecte actual quinze anys després és el mateix. Per tant, cal aplicar la normativa de protecció de reserva marina, i fer una nova DIA que estudie amb deteniment la realitat d'aquesta ampliació i els seus efectes amb total objectivitat.
A la consellera la preocupa que l’informe deixe una sèrie de condicionants respecte a com s'ha de fer i que la cura mediambiental estiga en mans de la mateixa Autoritat Portuària, “que no ha demostrat mostrar-se majoritàriament implicada en la preocupació ambiental i la protecció del territori”. A parer seu, que tota decisió quede en mans de la mateixa interessada en l’ampliació suposa un conflicte d'interessos i un desistiment de funcions del Ministeri, “que hauria de vetlar per garantir la protecció ambiental".
Els veïns reclamen fer públic l'informe
D'altra banda, la Federació d'Associacions Veïnals (FAAV) de València ha demanat al govern espanyol que faça públic l'informe de compatibilitat amb l'estratègia marina relatiu al projecte de construcció del moll de contenidors de l'ampliació nord del port de València que ha emés la Direcció General de Costes, dependent del Ministeri de Transició Ecològica.
La presidenta de l'entitat veïnal, María José Broseta, ha indicat en un comunicat que "la qüestió mediambiental continua sense resoldre's" i ha apuntat que "l'ampliació del port no pot dur-se a terme en aquestes condicions".