L'entrada d'Iryo i Ouigo tomba els preus de l'alta velocitat fins a un 40%
En el cas de València, Ouigo i Avlo (la línia de baix cost de Renfe) són els més barats, amb 22,5 euros de mitjana el trajecte a Madrid, seguits d'Iryo (25 euros)
La rebaixa de preus acumulada en els dos corredors d'alta velocitat, en els quals l'entrada de la competència d'Iryo i Ouigo fa més d'un any que està activa, ascendeix al 40% respecte al període en què només operava Renfe, en concret en les línies de Madrid a Barcelona i València.
Els preus han baixat en tots els corredors en comparació amb els del mateix trimestre del 2022. Es pot viatjar a Barcelona per un preu mitjà de 37 euros i a València per 22 euros, segons les dades de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència.
Ouigo ofereix els preus més barats a Barcelona, uns 37 euros de mitjana, seguida d'Iryo (43 euros) i d'Avlo (l'opció de baix cost de Renfe, amb 44 euros).
En el cas de València, Ouigo i Avlo són els més barats (22,5 euros), seguits d'Iryo (25 euros) en el trajecte a Madrid.
Tota aquesta caiguda de preus ha arrossegat a Renfe a ajustar els preus dels AVE en l'últim any un 20% de mitjana, fins als 62 euros a Barcelona, i un 23% de mitjana a València, fins als 38 euros.
Abaixen els preus i augmenten els passatgers
De manera paral·lela a aquesta caiguda de preus, el nombre de passatgers s'ha incrementat un 29% de mitjana entre tots els corredors en l'últim trimestre del 2023, amb una xifra total pròxima als 8,5 milions.
Els increments més significatius han sigut el 53% en el Madrid-Alacant i el 44% en el Madrid-Sevilla. A Alacant s'ha pogut viatjar per un preu mitjà de 25 euros.
Quota de mercat
Per quota de mercat, Renfe Viatgers continua sent el principal operador en tots els corredors, concentra entre el 50% i el 76% dels viatgers.
Iryo ha obtingut entre el 25% i el 30% excepte en el Madrid-Alacant, on des del 15 de setembre només opera de dijous a diumenge.
Per la seua banda, Ouigo manté una quota d'entorn del 21% en els corredors Madrid-Barcelona, Madrid-València i Madrid-Alacant, a l'espera d'arribar enguany a Valladolid, Múrcia i Andalusia.