La llei de canvi climàtic buscarà reduir les emissions contaminants un 40% en els pròxims deu anys
A partir de 2023 totes les noves matriculacions que no siguen lliures d’emissions pagaran un impost a raó dels grams de CO2 del vehicle.
El punt de partida no és molt positiu. La Comunitat Valenciana ha augmentat les emissions contaminants un 42% en compte de reduir-les, un increment que està per damunt del 18% que ha registrat del conjunt d’Espanya. I, d’altra banda, la generació d’energia renovable és baixa. La consellera d’Agricultura, Mireia Mollà, ha deixat clar durant la presentació de l’esborrany de Llei de canvi climàtic i transició ecològica que és important tindre una anàlisi realista per a després avançar i millorar.
La norma que ha presentat la consellera Mollà aquest dimarts es marca tres objectius molt clars: reduir les emissions contaminants un 40% en els pròxims 10 anys, arribar a la neutralitat d’emissions de carboni en 2050 i generar un 70% d’energia elèctrica renovable el 2030. “La Comunitat Valenciana és una de les zones més afectades pel canvi climàtic i cal posar mesures per pal·liar aquesta realitat”, ha resumit la consellera.
Entre els detalls anunciats de la llei, destaquen els nous desenvolupaments urbanístics, que hauran de reservar una àrea de sòl destinada a la generació d’energia renovable per a dotar d’autosuficiència el projecte. L’esborrany de la norma, en eixe sentit, està redactat per ser un territori més autosuficient, i deslligar la Comunitat Valenciana de la dependència que ara pateix de energies com el petroli, el gas natural o la nuclear. També es persegueix la reducció de les emissions i fomentar la democratització de l’energia. “Considerem un dret per a la ciutadania l’accés a l’energia com a consumidors i com a productors”, ha anticipat Mollà durant la presentació.
Una altra de les grans novetats que introdueix el text és la fiscalitat verda, destinada a crear el fons per a la transició ecològica. Es creen mesures fiscals, no només incentius, que derivaran en impostos per a nodrir el fons. Per exemple, totes les noves matriculacions en els vehicles de combustió interna que no siguen lliures d’emissions pagaran un impost a partir de 2023 a raó dels grams de diòxid de carboni del vehicle. Mollà també ha anticipat que les emissions portuàries dels grans vaixells als ports de la Comunitat Valenciana també tindran una política impositiva i les concentracions de vehicles privats també es desincentivaran.
La llei consta de 122 articles, 19 disposicions addicionals, 3 transitòries i 5 de finals. L’articulat pretén afavorir la implantació de instal·lacions d’energia renovable en les zones de desenvolupament prioritari. El pla director d’energies renovables, que desenvoluparà després aquestes zones, serà un decret que ordene territorialment les ubicacions de les energies renovables fotovoltaica i eòlica. Actualment, la Comunitat Valenciana produeix un 8% menys d’aquestes energies que la mitjana espanyola.
Durant la presentació, Mollà ha explicat que la llei preveu reduir les emissions un 30% en 2030 (una xifra per damunt del 20% previst a la legislació espanyola). La tesi del Consell és que la Comunitat Valenciana ha de canviar la tendència actual pel que fa al creixement d’emissions. “És insostenible i nosaltres hem de fer un exercici més gran de reducció”, ha defensat. Per això, ha reiterat que és necessari saber que s’han de fer grans esforços per part de tota la societat valenciana. “No estem fent les coses bé i hem de fer un esforç per revertir la situació”, ha lamentat. Mollà ha dit que la reducció del 40% d’emissions significa que el 2030 s’haurà d’emetre menys de la meitat que el 2017.