Organitzacions agràries, empresarials i la Generalitat demanen la retirada d'una campanya amb la imatge d'una taronja podrida
La campanya de Justícia Alimentària, amb el lema "Els mercats es moren", s'ha difós per diverses ciutats d'Espanya amb imatges d'aliments podrits: una pera, una taronja i una llima
Organitzacions agrícoles, empresarials i la Generalitat han demanat aquest dimecres la retirada de la campanya "Els mercats es moren", de l'organització ecologista Justícia Alimentària, finançada pel govern d'Espanya, amb la imatge d'una taronja podrida. El president, Carlos Mazón, considera que és una "falta de gust i de sensibilitat", perquè "els cítrics de la Comunitat Valenciana que fem ací són els millors del món".
La campanya s'ha difós per diverses ciutats d'Espanya amb imatges d'aliments podrits: una pera, una taronja i una llima. Amb el lema "Els mercats es moren", demana la transformació de la xarxa de mercats municipals per a garantir l'accés a una alimentació saludable, local i amb un preu just, segons explica l'entitat en el seu web.
Barrachina: "Danya la imatge d'una icona de la Comunitat Valenciana"
El síndic del PP a les Corts, Miguel Barrachina, ha afirmat que aquesta iniciativa danya la imatge de la Comunitat Valenciana per utilitzar una taronja podrida, quan aquesta fruita és "una verdadera icona" de l'agricultura i l'economia valenciana.
La consellera d'Innovació, Indústria, Comerç i Turisme i la directora general de Comerç, Artesania i Consum han signat una carta dirigida als ministeris d'Afers Estrangers i de Drets Socials on exigeixen que es retire el suport a la campanya que llança l'ONGD Justícia Alimentària.
La consellera del ram, Nuria Montes, qualifica "d'absolutament inadmissible que el Govern d'Espanya permeta aquesta campanya de desprestigi i agressió injustificable cap als nostres mercats municipals i els nostres productes”.
Iglesias (Metrae): "Posa en perill 500.000 llocs de treball"
La Confederació de Mercats Tradicionals d'Abastiments d'Espanya (Metrae) ha emés un comunicat on expressa la desaprovació cap a la campanya, argumentant que danya greument la imatge dels mercats municipals.
Asier Beato Iglesias, president de Metrae, considera inacceptable que una campanya finançada amb fons públics tinga un impacte tan negatiu en la percepció d'aquests espais. Segons assenyala, "la campanya podria posar en risc els llocs de treball de quasi 500.000 persones que treballen als mercats municipals en tot el país".
El camp demana que retiren la campanya
També l'Associació Valenciana d'Agricultors (AVA-Asaja) ha mostrat indignació per l'ús d'una taronja podrida en la campanya "Els mercats es moren", que ja està distribuïda a València, Barcelona, Madrid, Bilbao, Sevilla i Saragossa.
El president d'AVA-Asaja, Cristóbal Aguado, demana la retirada "immediata" d'una propaganda que pot danyar-ne greument el consum en plena campanya, per depreciar la qualitat de les fruites nacionals. "No ens agrada gens que s'utilitzen diverses fruites en estat de putrefacció per a tractar de revitalitzar els mercats", ha afirmat.
En aquesta línia s'ha pronunciat La Unió Llauradora i Ramadera, que considera que aquesta imatge "desprestigia i denigra el nostre producte més representatiu, cultivat amb esforç i qualitat per llauradors valencians". A més, considera que la campanya per a fer reviscolar el mercat local és "molt lloable", però "no cal podrir el producte i, per tant, de forma indirecta, als que el produïm".
Justícia Alimentària denuncia "atacs injustificats" i "intents de censura"
L'organització ecologista ha remarcat en el seu compte d'X que la campanya mostra altres fruites i ha denunciat els "atacs injustificats de partits polítics i els intents de censura". Justícia Alimentària considera que "la pressió política i mediàtica busca silenciar un debat social necessari" i insta a la lectura de l'informe que han publicat "per a evitar polèmiques absurdes".