Directes
Ara en la televisió
XINO XANO

Mercadona eleva la quota al 26,8% i les cadenes regionals ja tenen el 17,7% del mercat

Els supermercats regionals, entre ells el valencià Consum, es consoliden "com una alternativa cada vegada més recurrent" i un "pas natural" entre el canal especialista i els hipermercats", segons l'informe

Un supermercat Mercadona en una imatge d'arxiu / À Punt NTC

La cadena valenciana de supermercats Mercadona ha aconseguit el 26,8% de quota del negoci de la distribució, després de sumar un 0,9% en els primers huit mesos de l'any. És l'única amb implantació nacional que avança més que les regionals, que afigen un 0,6% de quota i suposen el 17,7% del mercat. Són dades de l'últim informe de la consultora Kantar sobre la distribució alimentària, que ha conclòs que el gran consum avança cap a l'estabilitat, després de quatre anys molt convulsos.

En la presentació este dimarts en una trobada telemàtica, han assenyalat que la cadena francesa Carrefour continua figurant en segona posició, amb un 10,1% i un augment del 0,4% de quota, mentre que Lidl i Aldi pugen un 0,1%. Perden quota Eroski (–0,2%) i DIA (–0,5%), i Alcampo es manté igual, amb un 3,1% de quota.

Quotes de mercat de la distribució a Espanya (últimes 12 setmanes) / Kantar

El director de consumidor de gran consum, Bernardo Rodilla, ha detallat en la seua intervenció que en el cas de Mercadona durant els dos primers trimestres de 2024 les xifres es comparen amb un inici de 2023 "complicat", almenys fins a l'abril, quan va tindre un canvi de tendència que "va coincidir amb l'anunci de la baixada de preu de 500 referències".

La segona meitat del 2023 va ser, segons la seua anàlisi, "estupenda" per a l'empresa valenciana, després de precisar que la quota dels mesos de juliol i agost d'enguany ha sigut 0,3% més baixa que en el passat exercici.

Els supermercats regionals com Consum, una alternativa cada vegada més recurrent

D'acord amb les seues dades, els operadors regionals han registrat un creixement estructural que s'ha mantingut en circumstàncies com la pandèmia o l'extraordinària inflació dels dos últims anys. Els supermercats regionals, entre ells, el valencià Consum, AhorraMás, BM, Gadis, Bonpreu o El Jamón, es consoliden "com una alternativa cada vegada més recurrent" i un "pas natural" entre el canal especialista i els supermercats o hipermercats, ha afegit.

En només un any, s'han adquirit un 5% més de cistelles de la compra, segons l'informe, i és una tendència que es dona en totes les comunitats autònomes.

Lidl no guanya compradors, mentre que Aldi és el que més eleva el nombre de clients

Lidl va començar pitjor este exercici, però va recuperar quota a partir del segon trimestre, segons Rodilla, qui ha incidit en el fet que la firma no aconsegueix guanyar compradors.

Aldi, no obstant això, és la que més ha elevat la seua massa de compradors des de 2019 i són ja dos milions. Per la seua banda, Eroski està "patint" la pressió de les cadenes regionals i les d'assortiment curt.

L'evolució de DIA segueix marcada per la reestructuració del seu parc, quan al juny es va complir un any des del traspàs de les botigues a Alcampo i guanya quota en "aspectes estratègics" per a la cadena, com són les cistelles de rutina o els frescos peribles.

La consultora ha apuntat que eixes dades s'han produït en un context en el qual, en termes generals, el gran consum ha crescut un 1,9% en volum i ha baixat un 0,7% en demanda.