Mercadona guanya un 40% més el 2023: "Ja som el 2,1% del PIB d'Espanya"

Les vendes han pujat un 15%, fins als 35.527 milions d'euros. Roig ha subratllat que Mercadona "té èxit" perquè compta amb "un gran model" i pren "moltes decisions valentes, a vegades impopulars i molestes"

Sucursal de Mercadona vista des de dalt / À Punt NTC

Mercadona ha guanyat 1.009 milions d'euros el 2023, un 40% més respecte a l'exercici anterior, segons ha anunciat aquest dimarts el president Juan Roig en l'acte de presentació de resultats de l'empresa en el centre de coinnovació a Paterna (Horta Nord). "Ja som el 2,1% del PIB d'Espanya", ha dit Roig.

D'acord amb les dades que ha donat a conéixer Roig, les vendes en aquest exercici han pujat un 15%, fins als 35.527 milions d'euros, mentre que en volum han suposat 13.600 milions de litres/quilos, amb un increment del 5%.

Roig ha subratllat que Mercadona "té èxit" perquè compta amb "un gran model" i pren "moltes decisions valentes, a vegades impopulars i molestes". "Tenim molt clar que sabem on ens dirigim, que és al totaler radical", ha apuntat.

El president ha començat la presentació saludant la dona, Hortensia Herrero, en la primera vegada que acudeix a la presentació de resultats, i a la filla Carolina Roig, que "fa anàlisi de mercat".

Juan Roig: "Ens estem jugant l'agricultura i la pesca, que han de ser rendibles"

"Ens estem jugant l'agricultura, la pesca i la ramaderia, que són molt importants. Ens estem jugant l'alimentació, l'hem donada per assegurada, igual que la part bucòlica del camp, però per a aconseguir productes cal treballar, i ha de ser rendible".

Així ha respost aquest dimarts el president de Mercadona, Juan Roig, a preguntes sobre les manifestacions que agricultors i ramaders fa setmanes que convoquen a Espanya, i que posen el focus en qüestions com les importacions de països tercers i els preus en origen.

"La solució no la sé, però la veritat és que cal cuidar als agricultors, ramaders i pescadors, i nosaltres ho fem en la part que ens toca", ha assegurat, després d'indicar que a més de ben pagats els productors "han d'estar ben tractats, ser competitius i transformar-se".

En aquest sentit, ha recordat que Espanya és l'horta d'Europa, per la qual cosa és "molt important que l'activitat els siga rendible i s'assegure la producció".

Nosaltres com a filosofia d'empresa volem comprar on estem, a Espanya i Portugal. És molt més socialment responsable i molt més barat

Segons ha detallat Roig, el 85% del total de les compres a proveïdors correspon a productors nacionals, un percentatge similar en el cas de les de fruites i hortalisses.

"Nosaltres com a filosofia d'empresa volem comprar on estem, a Espanya i Portugal", ha afirmat. "És molt més socialment responsable i molt més barat".

Però ha recordat que hi ha productes que per estacionalitat cal importar i "posarà l'origen" d'on arriba, i ha posat com a exemple: "Si els consumidors volen prendre suc de taronja a l'estiu, hem de portar-la de fora. Si poguérem comprar el 100% a Espanya ho faríem".

El nombre total de proveïdors de Mercadona és de 3.000, dels quals mil són portuguesos, i segons Roig ja estan "venent els seus productes també a Espanya, perquè els coneixem més", encara que "ens queda molt per conéixer i en el futur en comprarem més".

Baixa el carro menú, però puja xocolates, oli i arròs per les matèries primeres

Mercadona ha reduït el preu del carro menú dins de la baixada de preu de mil productes entre abril de 2023 i febrer d'enguany, però ha pujat el de xocolates, pastes, oli d'oliva i arròs per l'increment de les matèries primeres.

El president de Mercadona ha afirmat que la pujada del sucre, l'arròs i l'oli d'oliva ha sigut "espectacular" per als espanyols i els portuguesos, que "vam nàixer amb un litre d'oliva davall del braç" i és un producte "de primera necessitat".

A través de la millora de la qualitat i de l'assortiment eficaç i la baixada del carro menú, l'empresa ha venut més de 200 tiquets al dia i ha augmentat la seua quota de mercat fins al 27,6% (un 0,6% més), segons les dades oferides per Roig.

Ara s'està veient una baixada de preus, encara que "sempre costa més abaixar-ne que apujar-ne", ha reconegut l'empresari.

Segons ha apuntat, la guerra de preus és consubstancial a la distribució i la raó de ser de la competència, però caldria llevar la paraula 'guerra' perquè Mercadona aprén de la competència i viceversa.

Repartiment de 600 milions a pràcticament tota la plantilla (104.000 persones)

Roig també ha informat del repartiment de 600 milions en pràcticament tota la plantilla (104.000 persones) de la prima per objectius, que suposa un 50% més que el 2022, a més de mitja prima més per la millora de l'eficiència productiva i de la gestió.

Ha assegurat que els empleats de Mercadona estan ben pagats. El salari brut anual d'un gerent A (caixer, reposador, repartidor o preparador de comandes) ascendeix a 30.000 euros a Espanya (2.000 euros nets al mes), "però encara podrien estar millor".

En igualtat, en l'empresa a la mateixa responsabilitat, el mateix sou, i la plantilla té un 61% de dones i un 47% de directives.

També ha assegurat que les vendes de menjar preparat van molt bé i en creixement, però encara no genera guanys perquè és un negoci nou i l'empresa busca proveïdors que puguen subministrar a la companyia el "preparat per a menjar".

La venda per internet ja obté bons resultats i guanya diners: ha aconseguit cinc euros per cada servei. En contrast, l'any passat perdia quinze euros, tot i que representa el 2% de la facturació total.

També et pot interessar

stats