El ministre de Transports visita dijous el port de València
Puente recorrerà la infraestructura marítima en un clima de controvèrsia entre la patronal i el govern, que reclamen llum verda per a l’ampliació, i els detractors del projecte
El ministre de Transports, Óscar Puente, visitarà dijous el port de València, una infraestructura que està pendent del fet que el Consell de Ministres done llum verda a l'ampliació de la terminal nord. La controvèrsia que ha despertat la reforma d’aquesta infraestructura marítima, amb tants detractors com defensors, envolta d’expectatives la visita de Puente.
D’una banda, empresaris i el nou govern de la Generalitat (PP i Vox) han reclamat enèrgicament, durant les últimes setmanes, que es duguen a terme els treballs d’ampliació, pendents de l’aprovació del govern central. De fet, el cap del Consell, Carlos Mazón, apuntava a la "necessitat urgent" de l'ampliació i ha remarcat la importància que té aquesta infraestructura, no sols per a l’economia valenciana, sinó també per a tot Espanya.
En opinió de Mazón, el retard en les obres d’ampliació del port està obstruint el desenvolupament de l'economia valenciana i d'inversions privades. En canvi, des de Compromís, s’oposen a aquesta ampliació. La formació taronja reclama una nova declaració d'impacte ambiental (DIA), una petició que rebutja el port, qui considera que la declaració emesa el 2017 continua vigent i no en cal una nova, a pesar que ja hagen passat sis anys.
La nova presidenta de l'Autoritat Portuària de València (APV), Mar Chao, la setmana passada va aprovar l'actualització de preus del projecte constructiu del moll de contenidors projectat al nord, que ha passat d'un pressupost de 542,7 milions, basat en els preus de 2020, a 660,38 milions, amb l’IVA inclòs.
La porta oberta a la inversió privada
La nova terminal, automatitzada i amb capacitat per a cinc milions de TEU —la unitat de mesura que s’empra per a comptabilitzar el transport marítim— també podria augmentar la inversió privada necessària.
La naviliera MSC va estimar fa unes setmanes que es podria duplicar la inversió global necessària fins als 2.000 milions d'euros, segons va advertir el director general de MSC España, Francisco Lorente, qui també va avançar que l'aprovació de la terminal està pròxima.