Morata celebra el sí a l'ampliació del port de València: "Ahir començaren a mirar-nos des de totes les parts del món"

El president de la Cambra de Comerç de València assegura que la nova terminal nord compleix els requisits de sostenibilitat i està convençut que les obres tiraran avant perquè els informes tècnics "són vàlids"

José Vicente Morata, entrevistat aquest divendres en 'Les notícies del matí' / À Punt NTC

"València solament guanya". És el veredicte que ha expressat en Les notícies del matí el president de la Cambra de Comerç de València i del Consell de les Cambres de Comerç de la Comunitat Valenciana, José Vicente Morata. La declaració es produeix l'endemà que el govern espanyol haja confirmat que desbloqueja l'ampliació del port de València perquè puguen licitar-se ja les obres per a construir la nova terminal nord de contenidors, que serà la més gran del Mediterrani. Feia quasi un any que el projecte, llargament demandat per l'executiu valencià i l'empresariat, estava parat en la taula del Consell de Ministres i aquest dijous el nou ministre de Transports, Óscar Puente, va anunciar durant una visita al recinte portuari que s'aprovaria la setmana que ve.

Morata ha celebrat en els micròfons de la ràdio d'À Punt una notícia que, segons ha dit, ha posat la capital valenciana i la infraestructura en el centre del mapa com a "pol d'atracció econòmica" per a moltes empreses internacionals que volen invertir ací, però necessiten rebaixar els costos logístics per a ser competitives: "Ahir començaren a mirar-nos des de moltes parts del món. Ens miren com el centre d'Europa, encara que estem al sud, perquè som l'entrada a Àfrica i Europa des de la Xina i Amèrica", ha assenyalat.

L'empresari ha defés que la ciutat de València eixirà molt beneficiada amb l'ampliació del port, ja que generarà més espai logístic perquè s'hi instal·len més empreses —especialment de tipus tecnològic— i això portarà "més ocupació, més turisme, més comerç i més qualitat de vida". També ha remarcat que aquest tipus d'inversions estrangeres comporten feines amb salaris més elevats que els que hi ha a Espanya.

El dirigent de les cambres de comerç ha argumentat que l'actuació, que contempla inversions de més de 1.600 milions d'euros, era "una necessitat real" que es justifica per motius econòmics perquè el port de València siga més competitiu a escala internacional, tot i que ha dit entendre les reticències que puga generar entre alguns col·lectius. "Nosaltres defenem un model de generació de riquesa i d'increment de la qualitat de vida per a les persones. I perquè es produïsca, hem de donar suport al port", ha apuntat Morata, qui opina que sense l'ampliació, la infraestructura portuària valenciana "se n'aniria cap arrere".

Hi ha una carrera en el món per ser el port més sostenible; si no la guanyem és perquè els permisos van lents
Sense l'ampliació, el port se n'aniria cap arrere

Pel que fa a les crítiques sobre l'impacte mediambiental del projecte, Morata ha assegurat que "la contaminació i la sostenibilitat no seran problema" perquè es contemplen actuacions perquè siga "perfectament sostenible". La dificultat ha advertit, pot vindre més aviat pels obstacles burocràtics i administratius que poden endarrerir les obres. "Hi ha una carrera en el món per ser el port més sostenible i, si no la guanyem, és perquè els permisos van lents. Tots volen tindre subestacions elèctriques, hidrogeneradors o molins de vent. Tots volen ser perfectament sostenibles", ha afirmat.

Espere que Compromís entenga que al final el primer són els llocs de treball i la sostenibilitat

Sobre el posicionament de Compromís, contrari juntament amb Podem i Esquerra Unida a l'ampliació tal com està plantejada —ja han avançat que portaran el projecte als tribunals—, l'empresari s'ha mostrat prudent i els ha instat a asseure's a parlar per a arribar a un consens. "Mai ens han dit que no volen l'ampliació del port de forma rotunda. Volien una sèrie de canvis, no estaven d'acord amb una part de les condicions", ha precisat, per a insistir tot seguit que ell no veu "cap raonament de caràcter econòmic de pes" per a posicionar-se en contra de l'actuació. Confia que, amb el temps, la coalició valenciana canviarà de postura: "Espere que Compromís entenga que al final el primer són els llocs de treball i la sostenibilitat. Les dues claus es compleixen perfectament en l'ampliació del port", ha defés. A més, ha urgit les administracions a prendre les decisions i mesures necessàries per a garantir la viabilitat de les platges del sud, per exemple amb aportacions extraordinàries d'arena, com es va fer aquest estiu.

A pesar dels processos judicials anunciats per les veus crítiques amb l'ampliació, Morata confia que les obres tiraran avant perquè hi ha garanties des de les administracions. "Són les que han dit que tots els informes continuen sent vàlids", ha afirmat, en referència a la declaració d'impacte ambiental (DIA) de 2007, que els col·lectius opositors demanen repetir per considerar-la caducada. "No existeixen dubtes per part de l'administració", ha rematat.

També et pot interessar

stats