El nexe ferroviari de la gigafactoria de Sagunt estarà en funcionament el mes de març del 2026
La Generalitat adjudica les obres per 98,1 milions. El projecte també preveu la connexió viària de la zona industrial amb l’autovia i la V-23, que estarà operativa al febrer de l’any que ve
El nexe ferroviari de l’àrea logística de Sagunt, on s’ubicarà la gigafactoria de bateries del grup Volkswagen, estarà operatiu el març del 2026. És el termini que ha garantit el Consell, coincidint amb l’adjudicació de les obres de la primera fase del que es coneix com a plataforma intermodal, que permetrà establir una connexió ferroviària per a donar eixida a les mercaderies des d’aquesta zona industrial fins al corredor mediterrani i altres corredors nacionals. Els treballs s’han adjudicat per 98,1 milions d’euros, com han detallat des de la Conselleria d’Hisenda.
Pel que fa a la connexió del parc industrial Sagunt II amb l’autovia A-7 i la V-23, des de la Generalitat asseguren que estarà operativa al febrer de l’any que ve, termini en què també ho estarà el Centre Integrat de Formació Professional Battery Campus.
Les obres de la plataforma ferroviària s’han adjudicat a una Unió Temporal d’Empreses (UTE) formada per Rover Infraestructures, Becsa i Rover Rail. Els més de 98 milions d’euros que costarà aquesta infraestructura de transport i logística les finançarà íntegrament la Generalitat. De fet, en els pressupostos autonòmics d’enguany ja es reserven 51,4 milions d’euros per a l’inici de les obres, que es duran a terme a través d'Espais Econòmics Empresarials, la societat pública de la Generalitat que actua com a agent urbanitzador en l'Àrea Logística de Sagunt.
Infraestructura sostenible
El nexe ferroviari ocuparà una parcel·la de 688.000 metres quadrats dins del Parc Sagunt II. Aquesta infraestructura impulsarà la descarbonització del transport, així com l'aposta pel consum energètic renovable. Aquests aspectes convertiran la plataforma intermodal “en un paradigma d'infraestructura de transport multimodal sostenible i respectuosa amb el medi ambient”, com puntualitzen des de la Generalitat.
A més, aquesta plataforma permetrà el transport de mercaderies cap al corredor mediterrani per ferrocarril cap a la resta d'Europa, i també als corredors nacionals del centre de la península (València-Madrid) i el cantabricomediterrani (València-Saragossa-Nord). Així mateix, el nexe ferroviari facilitarà l’arribada i la partida de mercaderies al port de València i el de Sagunt, com a les indústries de la Comunitat Valenciana.
El projecte de construcció de la plataforma intermodal té dues parts: una corresponent a l'obra ferroviària i l'altra, a la urbanització. Pel que fa a les obres purament de la infraestructura per als trens contemplen la instal·lació de les vies, però també l’electrificació i els senyals de seguretat.