Només 1 de cada 10 comerços afectats per la DANA han cobrat del Consorci, mes i mig després

Confecomerç reclama agilitzar el pagament de les compensacions i denuncia que només s'han processat el 6,3% de les peticions

Una verduleria d'Alfafar destruïda per la DANA
Una verduleria d'Alfafar destruïda per la DANA / Xavier Melero / À Punt NTC

Mes i mig després de la DANA, només 788 comerços dels 8.000 afectats han rebut la compensació del Consorci d'Assegurances pels desperfectes que han patit. Representen una mínima part de les 14.295 sol·licituds d'indemnització ja liquidades per l'organisme i una part ínfima en comparació amb les 225.332 peticions lliurades en conjunt. En els cinquanta dies que han passat des de la catàstrofe només s'han processat el 6,3% d'estes peticions, el 0,34%, corresponents a comerços, un retard que ha portat la Confederació del Comerç d’Alacant, Castelló i València (Confecomerç) a parlar de "col·lapse" i "bloqueig" i a reclamar mesures urgents per a solucionar-ho.

Confecomerç atribueix a "problemes estructurals" del sistema de tramitació esta "falta de celeritat inacceptable" en un context d'emergència. I entre estes dificultats destaca l'exigència de pressupostos excessivament detallats per als casos de sinistre total, que han desbordat els proveïdors que han de lliurar els comprovants, per l'allau de peticions; valoracions per sota de preu de ferramentes i maquinàries clau, i l'exigència dels bancs d'avals per a cobrar els avançaments que la majoria dels comerciants no poden complir.

Confecomerç eleva al 35% la previsió de tancaments definitius

Tot, afegit als retards associats a les verificacions per part dels pèrits, malgrat la mobilització extraordinària de professionals. Segons els càlculs de Confecomerç, si cada pèrit haguera tramitat tres expedients diaris des del 29 d'octubre, s'haurien resolt vora 255.000 sol·licituds. La distància amb les peticions ja resoltes, menys de 15.000, manca d'una justificació clara, assenyala la patronal. Adverteix que esta falta de progressos compromet la reactivació econòmica i, per tant, el teixit social dels municipis afectats, per la dependència de l'economia de milers famílies d'estos negocis. De fet, la patronal ha elevat al 35% la previsió de tancaments definitius de comerços afectats.

Per a resoldre o almenys minimitzar la situació, Confecomerç proposa implementar tres "mesures urgents": avançar les compensacions mitjançant una declaració responsable que es verifique amb factures a posteriori; simplificar i agilitzar les gestions de peritatge i valoració, i eliminar l'exigència d'avals per part de les entitats financeres per als avançaments.

"Els comerciants no poden esperar més per a unes indemnitzacions que són clau per a la recuperació (...). No oblidem que darrere dels freds números hi ha persones, famílies i molt sofriment”, ha advertit el president d'esta patronal, Rafael Torres, en un comunicat.

També et pot interessar

stats