Les obres d’ampliació del port de València eixiran a licitació a principis del 2023
El president de l’Autoritat Portuària veu “raonables” els condicionants del Ministeri, tenint en compte l’envergadura del projecte
Les obres d’ampliació de la terminal nord del port de València eixiran a licitació “els primers mesos del 2023”. És el termini que planteja el president de l’Autoritat Portuària de València, Aurelio Martínez, després que el Ministeri de Transició Ecològica haja donat llum verda al projecte d’ampliació del moll nord, amb un informe favorable als treballs, encara que amb condicionants.
Respecte a les observacions que convida a fer el document del Ministeri, el màxim responsable del port ha assegurat no saber-les totes perquè encara no ha llegit el document complet, però ha garantit que les condicions que haja establit Transició Ecològica s’escometran.
No obstant això, i malgrat que no detalla de quins condicionants es tracta, Martínez ha apuntat a qüestions com la de “fer més sondejos” per a constatar com estan les terres a més profunditat de l’estudiada fins ara. “Són aspectes que ja consten en el projecte, però volen assegurar-se que a més profunditat els resultats són els mateixos”, aclaria el president de l’Autoritat Portuària.
En aquest sentit, Aurelio Martínez ha llevat importància a les apreciacions de Transició Ecològica: “L’informe, no ho oblideu, és favorable, però és raonable que amb una obra tan important el Ministeri vulga assegurar-se”, expressava davant els mitjans de comunicació.
Segons els càlculs del màxim responsable d’aquesta infraestructura comercial, el consell d’administració pretén aprovar definitivament el projecte tan prompte com siga possible, per a posteriorment remetre’l al govern espanyol. Una vegada el Consell de Ministres done el vistiplau al projecte, requerit perquè es tracta d’una obra de dotze milions d’euros, Martínez estima que en els primers mesos de 2023 el projecte podrà eixir a licitació.
Ara bé, el responsable del port no ha concretat quan podran començar les obres d’ampliació del moll nord, ja que encara queda pendent la part del procés en què les empreses poden presentar les propostes, i s'ha de triar la millor i validar tots els passos necessaris perquè les màquines entren al port. En qualsevol cas, ha remarcat, que el projecte s’iniciarà “a molt curt termini”.
Davant el que Aurelio Martínez ha considerat “quasi l'últim pas” per a materialitzar l’ampliació de la zona nord del port, en referència a l’informe de Transició Ecològica, ha qualificat aquest projecte de “bonic, ambiciós i sostenible”.
En aquest sentit, argumentava que el port de València es convertirà en “el més modern del món”, ja que tindrà “zero emissions, permetrà que tots els vaixells es puguen connectar i que tindrà sis vies de trens per a afavorir la intermodalitat”. “No se li pot demanar més”, deia, en to de broma, respecte als avantatges que, des del seu punt de vista, tindrà l’ampliació d’aquesta infraestructura comercial.
Crec en una societat en què l’ocupació i el medi ambient no siguen contradictoris
El president de la Generalitat, Ximo Puig, per la seua banda, ha defés la viabilitat de l’ampliació del port argumentant que es tracta d’una infraestructura útil per a l’economia i l’ocupació, “sempre tenint en consideració l’impacte mediambiental”. En aquesta línia, el cap del Consell s’ha mostrat convençut que en el projecte es corregirà qualsevol impacte ambiental.
“Crec en una societat en què l’ocupació i el medi ambient no siguen contradictoris, sinó que treballen en corresponsabilitat”, exposava Puig davant els periodistes.
Per això, el president de la Generalitat veu el port de València com una infraestructura “fonamental” per a la Comunitat Valenciana i l’activitat econòmica, encara que ha remarcat en diverses ocasions que cal respectar “absolutament tots els criteris mediambientals”.
Una postura ben diferent és la que mostrava la consellera d'Agricultura i Emergència Climàtica, Isaura Navarro, qui ha qualificat de "mala notícia" el fet que el Ministeri de Transició Ecològica haja donat llum verda a l'ampliació del port. En la mateixa línia que manifestava la síndica de Compromís, Papi Robles, aquest dilluns en Les notícies del matí, per a Navarro "és una mala notícia que es deixe en mans de persones que estan més interessades en el negoci que en la cura ambiental de platges i en l'afectació a la contaminació", afirmava en al·lusió al projecte que veuen amb bons ulls tant l'Autoritat Portuària de València, com el ministeri i, fins i tot, els socialistes i socis de govern del Botànic.
"L'Autoritat Portuària no ha demostrat compromís ambiental amb la costa, al contrari. Hauria de deixar l'ampliació del port en mans d'Agricultura, que som els que podem tindre aquesta cura ambiental", remarcava la consellera en referència a la conselleria que ella mateixa gestiona.
Hi ha peces que jurídicament encaixen malament
D’altra banda, l’alcalde de València, Joan Ribó, ha assenyalat que, tot i desconéixer els detalls del informe del ministeri perquè no li l'han facilitat a l’Ajuntament de València, assegura que “no li agrada que el ministeri haja emés un informe basant-se en una declaració d’impacte ambiental feta sobre una llei antiga”.
A més, Ribó apunta que el fet que un siga “jutge i part” no és garantia que les coses “es facen de manera independent”. Malgrat no haver llegit encara l’informe, a Ribó no li agrada que la Declaració d’Impacte Ambiental, la DIA, que avala el projecte s’haja deixat en mans de l’Autoritat Portuària.
“Hi ha peces que jurídicament encaixen malament”, argumentava, al mateix temps que afegia que no es pot impulsar un projecte “tan important”, “amb tanta possible afecció a la mobilitat”, matisava, que “no tinga tots els elements de seguretat jurídica”.
Si s’adjudica el projecte, al·legarem i recurrirem
Des de la Comissió Ciutat Port, que aglutina diverses plataformes ciutadanes contràries a l’ampliació del moll nord d’aquesta infraestructura i que fins i tot han portat l'assumpte als tribunals, Pep Trasancos apuntava que “si s’adjudica el projecte, al·legarem i hi recorerem”.
Ciutat-Port descarta cap benefici
Unes manifestacions que aquesta entitat feia sense conéixer l’informe, ja que no els l’han facilitat. Contràriament al que defenia el president de la Generalitat i el màxim responsable del port, Trasancos remarcava que l’ampliació del port “no beneficia a la Comunitat Valenciana, més bé perjudica al territori”.
Una postura que el portaveu del col·lectiu Per l’Horta contrargumentava: “Destrossarà la costa, les platges del sud, l’albufera i suposarà un augment de la contaminació”, detallava.